arcadianet espa
Enterprise Europe Network
Δεν προστατεύονται επαρκώς από τις διαφημίσεις στο Διαδίκτυο οι ανήλικοι στην Ευρώπη
CHA000013

Πλημμελή προστασία στην ευάλωτη ομάδα των ανήλικων καταναλωτών προσφέρουν, σήμερα, τα διαδικτυακά παιχνίδια, τα κοινωνικά δίκτυα και οι εφαρμογές για κινητές συσκευές (τηλέφωνα, tablets). Η χρήση των παραπάνω μέσων από τους ανήλικους μπορεί να εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους, καθώς πολλά από αυτά τα ψηφιακά μέσα υιοθετούν αθέμιτες (επιθετικές, συγκαλυμμένες) ή και ακατάλληλες λόγω του περιεχομένου τους (βίαιου, σεξουαλικού), διαφημιστικές πρακτικές.

Νέα μελέτη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για τους ανήλικους καταναλωτές και το επίπεδο προστασίας τους στην ψηφιακή αγορά, διαπιστώνοντας ότι διαδικτυακά παιχνίδια, κοινωνικά δίκτυα και εφαρμογές δεν διαθέτουν αποτελεσματικά μέσα, όπως προειδοποιητικά μηνύματα ή ευδιάκριτες οδηγίες, που θα τους βοηθούσαν να διακρίνουν καλύτερα το παιχνίδι από τη διαφήμιση.

Σύμφωνα με τα ευρήματα της μελέτης, το επίπεδο προστασίας δεν είναι το ίδιο σε όλα τα κράτη – μέλη της Ε.Ε. Αυτό οφείλεται τόσο στις διαφορετικές ρυθμίσεις που ισχύουν, όσο και σε διαφορές στη νοοτροπία και τον τρόπο με τον οποίο οι γονείς επιτηρούν την ενασχόληση των παιδιών τους με το Διαδίκτυο. “Ορισμένοι γονείς δεν αντιμετωπίζουν τις προωθητικές ενέργειες μέσω Διαδικτύου ως κίνδυνο για τα παιδιά τους, ενδεχομένως γιατί δεν γνωρίζουν αρκετά γι’ αυτό ή γιατί υπάρχουν διαφορετικές παιδαγωγικές αντιλήψεις από χώρα σε χώρα: Για παράδειγμα, στη Γαλλία οι γονείς παρεμβαίνουν λιγότερο στην ενασχόληση των παιδιών τους με το διαδίκτυο, ενώ στη Σουηδία είναι πιο παρεμβατικοί και επιβάλλουν αυστηρούς περιορισμούς”, διαπιστώνει η μελέτη της Επιτροπής.

Πρακτικές
Η έρευνα διαπιστώνει, μεταξύ άλλων, ότι οι διαφημιστικές πρακτικές που χρησιμοποιούνται σήμερα από διαδικτυακά παιχνίδια, κοινωνικά δίκτυα και εφαρμογές είναι τέτοιες, ώστε δεν γίνονται εύκολα αντιληπτές από τους ανηλίκους σε όλες τις περιπτώσεις.

Πολλά διαδικτυακά παιχνίδια και εφαρμογές ενσωματώνουν διαφημιστικό υλικό με τη μορφή, π.χ., τοποθέτησης εικόνων ή σημάτων (logos) από διάφορα προϊόντα, παρεμβολής διαφημιστικών σποτ πριν, κατά τη διάρκεια ή μετά το τέλος του παιχνιδιού ή την έξοδο από την εφαρμογή, παροχής εξωτερικών ηλεκτρονικών συνδέσμων (links) σε περαιτέρω προωθητικό υλικό που σχετίζεται με συγκεκριμένο προϊόν.

Επίσης, εξαιρετικά συνηθισμένο είδος διαφημίσεων, ιδίως σε ιστοσελίδες και κοινωνικά δίκτυα, είναι οι αποκαλούμενες “συναφείς διαφημίσεις” (contextual advertisements), δηλαδή διαφημιστικά μηνύματα που επιλέγονται μέσω ενός αυτοματοποιημένου συστήματος και συσχετίζονται άμεσα με το περιεχόμενο που εκείνη τη στιγμή διαβάζει ή παρακολουθεί ο χρήστης.

Στο μεταξύ, οι ενσωματωμένες, σε παιχνίδια και εφαρμογές, διαφημίσεις επηρεάζουν υποσυνείδητα τους ανηλίκους, δηλαδή τους ωθούν στην κατανάλωση προϊόντων, χωρίς να συνειδητοποιούν ότι η κατανάλωση αυτή συνδέεται ή είναι το άμεσο αποτέλεσμα της έκθεσης τους στο διαφημιστικό μήνυμα.

Άλλο σύνηθες φαινόμενο στα διαδικτυακά παιχνίδια και τις εφαρμογές είναι η απαίτηση για πληρωμή ή και για την πραγματοποίηση αγορών, προκειμένου να καταστεί δυνατή η συνέχιση του παιχνιδιού ή για να γίνει αποκλεισμός των διαφημίσεων.

Πηγή:sepe.gr

Κοινοποιήστε το άρθρο
Facebook
Twitter
LinkedIn

Περισσότερα άρθρα