arcadianet espa
Enterprise Europe Network
«Ενδιάμεσες εκπτώσεις: Ένα αμφιλεγόμενο μέτρο »
CHA000019

Το ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ πραγματοποίησε την περιοδική έρευνα για την κίνηση της αγοράς κατά την περίοδο των ενδιάμεσων εκπτώσεων του Νοεμβρίου. Η έρευνα ήταν τηλεφωνική με χρήση δομημένου ερωτηματολογίου σε δείγμα 150 επιχειρήσεων, εφαρμόζοντας στρωματοποιημένη δειγματοληψία σε δύο στάδια, σε εμπορικές αγορές αστικών κέντρων της χώρας. Τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν μια μεσοσταθμική μείωση κατά 7%  συγκριτικά με πέρσι και συνοψίζονται στα εξής έξη σημεία:

  1. Το 85% των επιχειρήσεων συμμετείχε στις ενδιάμεσες εκπτώσεις, ποσοστό αυξημένο σε σύγκριση με το Νοέμβριο του 2017 (80%).
  2. Οι περισσότερες επιχειρήσεις (47%) κατέγραψαν χαμηλότερες πωλήσεις σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσυνή περίοδο, ποσοστό σημαντικά μεγαλύτερο σε σύγκριση με την αντίστοιχη εκπτωτική περίοδο του προηγούμενου έτους, (37% το 2017). Βέβαια τα τελευταία δύο έτη, αν και όχι η πλειοψηφία, σημαντικό μέρος των επιχειρήσεων βελτιώνει ή σταθεροποιεί τις πωλήσεις του την ενδιάμεση εκπτωτική περίοδο του Νοεμβρίου (Πίνακας 1).
ΠΙΝΑΚΑΣ 1: ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΝ ΠΩΛΗΣΕΩΝ ΤΟΥ ΕΚΠΤΩΤΙΚΟΥ ΔΕΚΑΗΜΕΡΟΥ (μεταβολή σε σχέση με το προηγούμενο έτος)
  ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ
2013/2014 2014/2015 2015/2016 2016 /2017 2017 /2018
ΚΑΛΥΤΕΡΑ 19% 14% 4% 10% 11%
ΧΕΙΡΟΤΕΡΑ 37% 50% 65% 37% 47%
ΙΔΙΑ ΕΠΙΠΕΔΑ 40% 36% 28% 47% 34%
ΔΑ 4% 0% 3% 6% 8%

Στις περισσότερες επιχειρήσεις (6 στις 10) το ποσοστό έκπτωσης κυμάνθηκε μεταξύ 11% και 40%, ενώ στην πλειοψηφία τους κινήθηκαν μεταξύ (11% – 20%). Αυτό που χρήζει παρατήρησης είναι η αύξηση του ποσοστού συμμετοχής τους στο θεσμό των ενδιάμεσων εκπτώσεων. Ενώ το 2014 δεν συμμετείχε το 28% το 2018 το ποσοστό αυτό μειώνεται σε 15%.

 

ΠΙΝΑΚΑΣ 2: ΠΟΣΟΣΤΟ ΕΚΠΤΩΣΗΣ ΣΤΗΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΩΝ ΕΝΔΙΑΜΕΣΩΝ ΕΚΠΤΩΣΕΩΝ
  ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ
  2014 2015 2016 2017 2018
 έως 10% 8% 14% 5% 12% 9%
11-20% 33% 33% 35% 33% 35%
21-40% 23% 17% 30% 18% 30%
41-50% 4% 4% 6% 4% 7%
50% και άνω 4% 1% 0% 4% 3%
Δεν συμμετέχουν 28% 31% 22% 28% 15%

 

  1. Μία στις δύο επιχειρήσεις (54%) πραγματοποίησαν εκπτώσεις στο σύνολο των εμπορευμάτων και το 17% στο μεγαλύτερο μέρος των νέων παραλαβών.
ΠΙΝΑΚΑΣ 3: ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΑ ΜΕ ΕΚΠΤΩΣΗ
  ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ
  2014 2015 2016 2017 2018
Στο μεγαλύτερο μέρος των νέων παραλαβών της σεζόν 42%  

64%

26% 8% 17%
Σε μικρό μέρος των νέων παραλαβών της σεζόν 2,5%  

9%

4% 2% 2%
Σε συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων 8%  

14%

21% 21% 14%
Κυρίως σε εμπορεύματα stock 18%  

13%

24% 12% 13%
Σε όλα τα εμπορεύματα 30% 26% 58% 54%

 

Σε αντίθεση με το ποσοστό της έκπτωσης, όπως φαίνεται από τον Πίνακα 3, το ζήτημα των εκπτωτικών εμπορευμάτων κατά τις ενδιάμεσες εκπτώσεις έχει αλλάξει κατά την διάρκεια εφαρμογής του μέτρου.

  1. Περισσότερες από μία στις δύο επιχειρήσεις (54%) θεωρεί ότι οι ενδιάμεσες εκπτώσεις δεν επηρεάζουν τον συνολικό τζίρο φθινοπωρινής – χειμερινής περιόδου, ενώ ποσοστό 23% κρίνει ότι το συγκεκριμένο μέτρο έχει αρνητικό αντίκτυπο και  20%  θετικό.
  2. Αναφορικά με την χρησιμότητα μιας ξεχωριστής περιόδου ενδιάμεσων εκπτώσεων οι απόψεις μοιάζει να διχάζονται.
  3. Όσον αφορά τη λειτουργία των καταστημάτων την Κυριακή των ενδιάμεσων εκπτώσεων η πλειονότητα αναφέρει ότι η λειτουργία της Κυριακής δεν επηρεάζει τον συνολικό τζίρο των ενδιάμεσων εκπτώσεων (39%) και το 20% δηλώνει ότι έχει αρνητικό αντίκτυπο. Επίσης, η ανάγκη απασχόλησης προσωπικού την Κυριακή καλύπτεται, είτε προσωπικά από τον επιχειρηματία, είτε με το υπάρχον προσωπικό δηλαδή, να πραγματοποιηθούν επιπλέον προσλήψεις. Τέλος, τρεις στις τέσσερις επιχειρήσεις φαίνεται να καταγράφουν αύξηση του λειτουργικού κόστους από τη λειτουργία των καταστημάτων τις Κυριακές ενώ η επισκεψιμότητα φαίνεται να είναι ανεξάρτητη από την λειτουργία της Κυριακής (47,7%).

 

Οι Εμπορικοί Σύλλογοι για την κίνηση των ενδιάμεσων εκπτώσεων του  Νοεμβρίου 2018 σε σύγκριση με το 2017

 

Στον παρακάτω πίνακα παρουσιάζονται οι εκτιμήσεις των Εμπορικών Συλλόγων σε 59 περιοχές της χώρας[1], σχετικά με την κίνηση των πωλήσεων, κατά τη διάρκεια της ενδιάμεσης χειμερινής εκπτωτικής περιόδου του Νοεμβρίου 2018, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2017.

Από τις εκτιμήσεις των Εκπροσώπων των Εμπορικών Συλλόγων ενός μεγάλου μέρους των εμπορικών αγορών της χώρας, φαίνεται ότι η αγορά κινήθηκε κυρίως πτωτικά.

Εκτίμηση της  κίνησης των πωλήσεων κατά την περίοδο των ενδιάμεσων  εκπτώσεων στα καταστήματα 60  περιοχών  της χώρας
Νοέμβριος (2018)
1 Αθήνα (-) 1-10%
2 Θεσσαλονίκη Στα  ίδια επίπεδα
3  Πειραιάς (-) 1-10%
4 Ν. Ιωνία (-) 11-20%
5 Περιστέρι (-) 11-20%
6 Μοσχάτο Στα  ίδια επίπεδα
7 Νίκαια (+) 1-10%
8 Χαλάνδρι Στα  ίδια επίπεδα
9 Κηφισιά (-) 11-20%
10 Μαρούσι (-) 1-10%
11 Ίλιον (-) 11-20%
12 Κερατσίνι Στα  ίδια επίπεδα
13 Καλλιθέα (+) 1-10%
14 Π. Φάληρο (-) 1-10%
15 Πάτρα Στα  ίδια επίπεδα
16 Λάρισα Στα  ίδια επίπεδα
17 Ιωάννινα (-) 1-10%
18 Πρέβεζα Στα ίδια επίπεδα
19  Άρτα 41%
20 Τρίκαλα Στα  ίδια επίπεδα
21 Λαμία (-) 1-10%
22 Σύρος (-) 1-10%
23 Λιβαδειά (-) 11-20%
24 Θήβα (-) 11-20%
25 Γιαννιτσά (-) 1-10%
26 Έδεσσα
27 Νάουσα (-) 11-20%
28 Βέροια (-) 1-10%
29 Καβάλα (-) 11-20%
30 Φλώρινα (-) 31-40%
31 Χαλκίδα (-) 1-10%
32 Πύργος Στα  ίδια επίπεδα
33 Καρδίτσα (-) 21-30%
34 Φάρσαλα Στα  ίδια επίπεδα
35 Βόλος (-) 11-20%
36 Σέρρες Στα  ίδια επίπεδα
37 Κιλκίς Στα  ίδια επίπεδα
38 Αξιούπολη (-) 21-30%
39 Σπάρτη (-) 1-10%
40 Κατερίνη (-) 11-20%
41 Ρέθυμνο Στα  ίδια επίπεδα
42 Κέρκυρα Στα  ίδια επίπεδα
43 Κόρινθος (-) 1-10%
44 Κυπαρισσία (-) 1-10%
45 Ναύπακτος (-) 11-20%
46 Άργος (-) 1-10%
47 Κοζάνη (+) 1-10%
48 Γρεβενά (-) 11-20%
49 Μεσολόγγι (-) 11-20%
50 Αλεξάνδρεια (-) 11-20%
51 Ελασσόνα (-) 31-40%
52 Σκύδρα Στα  ίδια επίπεδα
53 Ζάκυνθος (-) 1-10%
54 Κιάτο (-) 21-30%
55 Νάξος Στα  ίδια επίπεδα
56 Κως (-) 1-10%
57 Πολύγυρος- Χαλκιδική (-) 11-20%
58 Κεφαλονιά & Ιθάκη (-) 1-10%
59 Σαντορίνη Στα  ίδια επίπεδα
60 Λήμνος (-) 1-10%
M.O. (%)     2018/2017 -7%

 

[1]Υπάρχουν περιοχές που δεν συμμετέχουν στις ενδιάμεσες εκπτώσεις

Κοινοποιήστε το άρθρο
Facebook
Twitter
LinkedIn

Περισσότερα άρθρα