To άρθρο της εβδομάδας. Το επιτυχημένο τουριστικό μάρκετινγκ στις επιχειρήσεις

ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ: 22/08/2019 / ΩΡΑ: 17:00 / ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ: ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ, ΝΕΑ

Σύμφωνα με τον Kotler, το μάρκετινγκ είναι μια κοινωνική διαδικασία και μια διαδικασία διοίκησης, με την οποία τα άτομα και οι ομάδες αποκτούν ό,τι χρειάζονται και επιθυμούν μέσω της παραγωγής, της προσφοράς και της ανταλλαγής προϊόντων που έχουν αξία γι’ αυτούς, με άλλα.

Το τουριστικό προϊόν εντάσσεται στο μάρκετινγκ υπηρεσιών και έχει υψηλό δείκτη ευαισθησίας, γιατί στην αλυσίδα των προσφερόμενων υπηρεσιών ή όσων θα επηρεάσουν τις εντυπώσεις του τουρίστα συμμετέχουν πάρα πολλοί, επαγγελματίες και μη. Αν ένας από αυτούς προσφέρει μια κακή υπηρεσία, η ζημιά μπορεί να εξαπλωθεί σε όλους.

Στο χώρο της τουριστικής βιομηχανίας, ο οποίος χαρακτηρίζεται από ένα ταχύτατα μεταβαλλόμενο επιχειρησιακό περιβάλλον, αυτοί που δεν έχουν πρόσβαση σε υψηλής ποιότητας εκπαίδευση στερούνται επιλογής και δεν συνεισφέρουν στην περαιτέρω ανάπτυξη.

Το τουριστικό μάρκετινγκ είναι οι συστηματικές και συντονισμένες ενέργειες που απορρέουν από την εκτέλεση προγράμματος επιχειρησιακής πολιτικής στην τουριστική επιχειρησιακή μονάδα (άσχετα αν αυτή είναι μια τουριστική επιχειρησιακή μονάδα ιδιωτικού, δημόσιου, εθνικού ή περιφερειακού ενδιαφέροντος ή διεθνούς αντικειμένου). Οι συστηματικές και συντονισμένες αυτές ενέργειες του τουριστικού μάρκετινγκ γίνεται με σκοπό την επίτευξη της μεγιστοποίησης της ικανοποίησης των αναγκών διαφόρων προσδιορισμένων ομάδων καταναλωτών και κατά τέτοιο τρόπο, ώστε, η τουριστική επιχείρηση να απολαμβάνει αντίστοιχη ωφέλεια ή οικονομικό κέρδος.

Η Χρησιμότητα του Τουριστικού Μάρκετινγκ

Θα μπορούσε να πει κανείς ότι η ανταπόκριση του μάρκετινγκ στη φύση και τις ιδιαιτερότητες της προσφοράς τουριστικών υπηρεσιών είναι να διαχειρίζεται και να επηρεάζει κατάλληλα τη ζήτηση τους. Όσο περισσότερο γνωρίζουν μια ατομική επιχείρηση και ένας οργανισμός παροχής τουριστικών υπηρεσιών τις ανάγκες ή επιθυμίες της παρούσας ή μελλοντικής πελατείας τους, καθώς επίσης και τις στάσεις και τη συμπεριφορά της, τόσο ευκολότερο θα είναι να προγραμματίσουν και να εφαρμόσουν μια πολιτική μάρκετινγκ που απαιτείται για να υποκινήσει τις αγοραστικές της συνήθειες.

Το τουριστικό μάρκετινγκ χρειάζεται για τους εξής λόγους:

  • Επειδή η εφαρμογή των βασικών ιδεών του μάρκετινγκ διευκολύνει το καθήκον του τουριστικού επιχειρηματία στη διοίκηση της επιχείρησης του, πράγμα που συνεπάγεται μια αντίληψη (φιλοσοφία), αλλά και σύγχρονες τεχνικές που του εξασφαλίζουν μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα.
  • Επειδή ο ανταγωνισμός είναι ανελέητος, υπάρχει υπερπροσφορά προϊόντων και προκειμένου να υπάρξει μια αποτελεσματική αντιμετώπιση, ο επιχειρηματίας έχει την ανάγκη αποτελεσματικών εργαλείων που θα τον βοηθήσουν να λάβει τις κατάλληλες αποφάσεις που οφείλει προκειμένου να επιτύχει στο περιβάλλον του.
  • Επειδή σήμερα οι τουριστικές υπηρεσίες (και ιδιαίτερα οι ξενοδοχειακές) αποτελούν τμήμα των αυξημένων καταναλωτικών αναγκών, όπως π.χ. τα τρόφιμα, η ψυχαγωγία κ.α.

Μάρκετινγκ – Πωλήσεις

Πολλοί συγχέουν το μάρκετινγκ µε τις πωλήσεις, όµως αυτές οι δύο έννοιες είναι εντελώς διαφορετικές. Το μάρκετινγκ είναι µια πιο ευρεία έννοια από την πώληση και περιλαμβάνει όλη την επιχείρηση. Η διαδικασία του μάρκετινγκ για ένα προϊόν αρχίζει πολύ πριν παραχθεί το προϊόν αυτό, ενώ η διαδικασία της πώλησης αρχίζει μετά την παραγωγή του. Το μάρκετινγκ αρχικά εντοπίζει µια ανάγκη και µετά δημιουργεί το κατάλληλο προϊόν για να ικανοποιήσει αυτή την ανάγκη. Αντίθετα, µε τη διαδικασία της πώλησης, µια επιχείρηση προσπαθεί να πείσει τον καταναλωτή να αγοράσει το συγκεκριμένο προϊόν ή υπηρεσία, είτε το έχει ανάγκη ο καταναλωτής είτε όχι.

Ο τουρισμός στην Ελλάδα έχει στόχο να δημιουργεί ευκαιρίες στον τουρίστα καταναλωτή προκειμένου να αμβλύνει και το πρόβλημα της εποχικότητας. Δεδομένου ότι σήμερα ο κλάδος αυτός δεν απευθύνεται μόνο στα υψηλά οικονομικά στρώματα, έχει καταστεί σημαντικός τομέας που προσελκύει πλήθος επισκεπτών. Η διαφήμιση από το κράτος για τον τουρισμό θα μπορούσε να είναι ακόμα καλύτερη από την υπάρχουσα, προκειμένου να αναπτυχθεί ο τουρισμός περισσότερο, μιας και δίνει τη δυνατότητα στο τουρίστα να γνωρίσει πολλά μέρη πληρώνοντας μικρό κόστος.

Κάτι τέτοιο θα μπορούσε να επιτευχθεί με πάρα πολλούς τρόπους αλλά και ιδιαίτερα με τη χρήση τεχνολογικών μέσων μέσω διαδικτύου και τη δημιουργία ιστοσελίδων στις οποίες θα μπορούν οι επισκέπτες και να ενημερωθούν και να συμμετέχουν ενεργά σε οποιαδήποτε απορία ή πληροφορία ζητήσουν. Επίσης, το Υπουργείο Τουρισμού θα πρέπει να διεξάγει καμπάνιες προκειμένου να προωθήσει τον τουρισμό στη χώρα μας. Συνίσταται η καλύτερη δυνατή εκπαίδευση και ανάπτυξη των εργαζομένων που ασχολούνται με το θέμα του τουρισμού. Επίσης, είναι σκόπιμο να υπάρχει πνεύμα ομαδικότητας και συνεργασίας. Βέβαια, για να είναι αποτελεσματικές οι δραστηριότητες και οι πρακτικές του μάρκετινγκ στον τουρισμό, είναι αναγκαία η εξειδίκευση τους, καθώς η διεθνής πρακτική έχει αποδείξει ότι ο τουρισμός αποτελεί έναν οικονομικό κλάδο που έχει αρκετές κρίσιμης σημασίας ιδιομορφίες.

Πηγές

  • Βαρβαρέσος,Σ. Σωτηριάδης,Μ. (2004). Τουριστική Επιστημονική Επιθεώρηση, τεύχος Ν. 2. Κρήτη.
  • Καλφιώτης, Σ. (1978). Τουριστικό Μάρκετινγκ. Βασικές Αρχές, Αθήνα.: Εκδόσεις Interbooks.
  • Kotler Ph. (1994) Μάρκετινγκ Μάνατζμεντ: ανάλυση, σχεδιασμός, υλοποίηση και έλεγχος, Εκδόσεις Interbooks.
  • Τζωρτζάκης,Κ.,Τζωρτζάκη,Α. (2002) Οργάνωση και ∆ιοίκηση, Μάνατζµεντµ, Νέες ιδέες και τεχνικές στον 21 αιώνα, Εκδόσεις Rosili, σελ. 65

Της Μαρίας Δ. Σινανίδου

Πηγή:epixeiro.gr