arcadianet espa
Enterprise Europe Network
Το άρθρο της εβδομάδας. Google Penalty: Τι είναι και πώς θα καταλάβετε αν «χτυπήθηκε» το site σας
marketing 3111733 1920
Συμβαίνει και στις καλύτερες οικογένειες. Εκεί που το οργανικό traffic του site σας είναι σε πολύ καλά επίπεδα, ξαφνικά βλέπετε μια φθίνουσα πορεία που αποτελεί τον εφιάλτη του κάθε επιχειρηματία.

Η αλήθεια είναι ότι αν εφαρμόζετε τις βασικές αρχές που προτείνει η Google για το SEO [1] δεν είναι απίθανο να μην φάτε και ποτέ penalty. Αλλά επειδή μπορεί κάλλιστα το SEO του site σας να το έχει αναλάβει κάποιος άλλος και να μην έχετε πλήρη εποπτεία των ενεργειών που έχουν γίνει, καλό είναι, αν υπάρξει η οποιαδήποτε ένδειξη penalty, να ξέρετε πως θα διαγνώσετε τι συμβαίνει και, το κυριότερο, ΑΝ συμβαίνει κάτι οργανικά ή μπορεί να είναι κάποια άλλη η αιτία.

Ξεκαθαρίζω ότι σε αυτό το άρθρο θα διαβάσετε ποια είναι τα σημάδια που δείχνουν ότι μπορεί και να «φάγατε» penalty, όχι πως θα βγείτε από το penalty. Λέω να αφήσουμε τίποτα και για επόμενα άρθρα, έτσι;

Ας δούμε όμως πρώτα εν τάχει τι είναι οι «ποινές» της Google και γιατί τις μοιράζει τόσο απλόχερα σε όσους δεν είναι υπάκουοι.

Τι είναι το Google Penalty;

Πρακτικά, είναι η τιμωρία της πιο δημοφιλούς μηχανής αναζήτησης σε site τα οποία δεν ακολουθούν τακτικές SEO που να συμβαδίζουν με τις οδηγίες που έχει δώσει. Η τιμωρία αυτή έρχεται στη μορφή του να χάνουν τα site αυτά θέσεις στα rankings των keywords που στοχεύουν, το οποίο συνεπάγεται φυσικά και μείωση στο οργανικό traffic. Υπάρχουν δύο ειδών penalty:

1. Penalty λόγω αλγοριθμικού update

Ο αλγόριθμος της Google ανανεώνεται συνεχώς. Κάποιες από αυτές τις αλλαγές είναι πολύ μεγάλες (τα λεγόμενα Core Updates) και δεν κάνουν update σε ένα συγκεκριμένο κομμάτι του αλγορίθμου μόνο, πχ αξιολόγηση των inbound links που έχει πάρει ένα site, αλλά σε όλο τον αλγόριθμο. Αυτές τις αλλαγές συνήθως η εταιρία τις ανακοινώνει στο community και κλασσικά όλοι οι SEOs κάνουν 3-4 μερόνυχτα να κλείσουν μάτι (έχουν βγει διάφορα τραγελαφικά memes για τέτοιες περιπτώσεις). Υπάρχουν και χιλιάδες άλλα όμως μικρότερα updates (για τα οποία τις περισσότερες φορές δεν μαθαίνουμε ποτέ τίποτα) τα οποία αλλάζουν τον τρόπο αξιολόγησης συγκεκριμένων κομματιών του SEO. Το σημαντικότερο σε αυτή την περίπτωση είναι ότι αυτός ο τύπος penalty γίνεται αυτοματοποιημένα, επειδή άλλαξαν τα κριτήρια με τα οποία αξιολογεί ο αλγόριθμος τα site. Η default έννοια του Google Penalty που χρησιμοποιούν οι περισσότεροι είναι penalty λόγω update του αλγορίθμου. Στο εξωτερικό τα λένε και Filters.

2. Penalty λόγω Manual Action

Η Google, πέρα από τον περιβόητο αλγόριθμο, έχει και ένα στρατό από Manual Reviewers, δηλαδή υπαλλήλους που αξιολογούν site. Αν λοιπόν ο αλγόριθμος μυριστεί κάτι ύποπτο ή αν οι χρήστες κάνουν report ένα site, ενδέχεται αυτό να περάσει στη δικαιοδοσία κάποιου Quality Evaluator. Αν κριθεί ότι το site ακολουθεί μη ενδεικνυόμενες τακτικές, τότε μπορεί να φάει penalty λόγω Manual Action. Θα δούμε παρακάτω πως μπορείτε να δείτε αν χτυπηθήκατε από Manual Action.

5 βήματα για να καταλάβετε αν φάγατε penalty

Στην πλειονότητα των περιπτώσεων, κανείς δεν θα σας ειδοποιήσει για το penalty και αυτό γιατί τα περισσότερα δίνονται λόγω update του αλγορίθμου, κοινώς αυτοματοποιημένα. Άρα, είναι στη δική σας δικαιοδοσία να καταλάβετε τι συμβαίνει. Εξαίρεση αποτελούν τα manual actions για τα οποία η Google σας ειδοποιεί. Πάμε να δούμε τι ενέργειες πρέπει να κάνετε για να καταλάβετε τι συμβαίνει.

1. Τσεκάρετε αν έγινε πρόσφατα κάποιο Google Update

Βασικά, πριν τσεκάρετε το οτιδήποτε, φτιάξτε ένα καλό ρόφημα γεμάτο από βαλεριάνα. Τα νεύρα σας σίγουρα δεν είναι καλά αυτή τη στιγμή, ας μη δουλευόμαστε. Αν επισκέπτεστε κάποιο από τα γνωστά site για SEO, στυλ Search Engine Journal, δεν θα δυσκολευτείτε πολύ να καταλάβετε αν έγινε update. Λογικά, με το που μπείτε στο site θα αρχίσει να βαράει συναγερμός. Εναλλακτικά, το Moz έχει μια πολύ καλή σελίδα [2] που καταγραφεί όλα τα σημαντικά Google updates από το 2000 έως σήμερα, μαζί με την ημερομηνία που έκαναν roll out, ένα summary, καθώς και σχετικά link για επιπλέον πληροφορίες. Υπάρχουν και διάφορα free tools, όπως το Panguin, τα οποία πρακτικά σας δείχνουν σε γράφημα πότε έγινε update και σε πολλά μπορείτε να συνδέσετε το Analytics σας για να διασταυρώσετε αν η πτώση σας οργανικά συμβαδίζει με το update ή όχι.

Ο Matthew Woodward έχει κάνει μια καλή λίστα και με άλλα τέτοια free tools [3]. Γιατί τα λέω όλα αυτά; Γιατί πριν πανικοβληθείτε για penalty λόγω update, πρέπει να ξέρετε αν έχει γίνει update πρώτα! Επίσης, αν καταλήξετε ότι έχει γίνει update και η πτώση οφείλεται σε αυτό, καλό θα ήταν να περιμένετε 1-2 εβδομάδες πριν κάνετε κάποια ενέργεια, καθώς τα rankings είναι πάντα μη ενδεικτικά σε τέτοιες περιόδους. Οπότε, αφήστε την κατάσταση να κοπάσει λίγο, για να δείτε τελικά αν έχετε πέσει όντως ή αν πέσατε προσωρινά και επανήλθατε.

2. Κάντε ανάλυση του οργανικού traffic σας στο Analytics

google_pej_image1.jpg?mtime=20191207164812#asset:155823

Υπάρχουν πολλές αιτίες penalty, και το πώς φαίνεται αυτό στο Analytics σας είναι σε κάθε περίπτωση διαφορετικό. Αν υπάρχει μια απότομη και σχεδόν κατακόρυφη πτώση όπως στο από πάνω γράφημα, τότε είναι πιθανό αυτό να οφείλεται σε links κακής ποιότητας που πήρατε. Αντιθέτως, εάν βλέπετε μια σταδιακά φθίνουσα πορεία (και όχι απότομη πτώση), τότε αυτό πολύ πιθανό να έχει να κάνει με την ποιότητα του περιεχόμενου σας, παρά με κακόβουλα links.

Το σημαντικό εδώ είναι ότι δεν αρκεί απλά να δείτε αν έπεσε το traffic σε overview level, αλλά να διαλευκάνετε εάν έχει πέσει sitewide (δηλαδή στις περισσότερες σελίδες) ή αν έχει πέσει σε συγκεκριμένες σελίδες. Αν είστε site που το traffic σας οργανικά βασίζεται μόνο σε 2-3 σελίδες τότε υπάρχει μεγάλο ρίσκο. Άρα, εδώ πρέπει να τσεκάρετε σίγουρα για τα top 10-20 άρθρα σας τι συμβαίνει.

Βάλτε το οργανικό Segment και πηγαίνετε στην κατηγορία «Behavior» στο overview και τσεκάρετε για κάθε μια σελίδα ξεχωριστά το γράφημα τι δείχνει για να δείτε ποια posts επηρεάστηκαν και ποια όχι. Έτσι, θα ξέρετε που να επικεντρώσετε τις προσπάθειες σας. Μετά, καλό θα ήταν επίσης να κάνετε και άλλο έναν έλεγχο στην κατηγορία Acquisition στο Analytics, για να τσεκάρετε όλα τα κανάλια σας. Μπορεί να δείτε ότι η τόσο μεγάλη πτώση του traffic σας τελικά δεν οφειλόταν μόνο στη Google, αλλά ότι συνέπεσε και χάσατε από άλλα κανάλια επίσης, όπως πχ Social ή Direct, τα οποία δεν έχουν να κάνουν με Google penalty.

3. Ελέγξτε σε ποια keywords πέσατε στο Search Console

google_pej_image2.jpg?mtime=20191207164848#asset:155824

Το σκεπτικό εδώ είναι να δείτε αν όντως έχετε «φάει» penalty ή απλά ο ανταγωνισμός απάντησε καλύτερα σε κάποια queries που targetάρατε στις σελίδες σας που έπεσαν πολύ και απλά σας εκθρόνισε. Μπορεί επίσης, να ρανκάρεστε ακόμα για το main keyword των άρθρων σας, αλλά να έχετε πέσει σε πολλά δευτερεύοντα keywords ή το αντίστροφο και να εξηγείται έτσι η όποια πτώση. Μόλις δείτε σε ποια keywords πέσατε, ανοίξτε ένα «Παράθυρο Περιήγησης Επισκέπτη» στον Chrome και κάντε Google Search ενδεικτικά για κάποια από αυτά για να δείτε ποιοι είναι αυτοί που βγαίνουν από πάνω και αν όντως απαντάνε καλύτερα στα ερωτήματα. Τουλάχιστον έτσι θα ξέρετε αν είναι θέμα περιεχομένου για αυτές τις σελίδες ή όχι.

4. Αξιολογείστε το backlink και anchor profile σας

google_pej_image3.jpg?mtime=20191207164920#asset:155825

Τα μη φυσικά link από μη ποιοτικά site είναι κόκκινη σημαία για την Google. Ένα update που μοίραζε και μοιράζει απλόχερα penalty λόγω links ήταν το Penguin, το οποίο βγήκε σε διάφορες εκδόσεις αλλά μετά ενσωματώθηκε αν δεν απατώμαι σε άλλα updates και τώρα τρέχει σχεδόν συνέχεια. Άρα, αν δείτε στο Search Console ή σε κάποιο 3rd party tool σαν το Moz ότι τα link που έχετε πάρει είναι από μη σχετικά site με υψηλό spam score, κακό link profile και γενικότερα χαμηλή ποιότητα περιεχομένου και όχι μόνο, τότε φτιάξτε κι άλλη βαλεριάνα.

Άλλη κακή πρακτική που μπορεί να οδηγήσει σε penalty είναι ο μεγάλος αριθμός από keyword-rich anchors όπως στη φωτογραφία από πάνω. Ένας εύκολος τρόπος να τσεκάρετε σε τι anchor είναι τα link που έχετε πάρει είναι να πάτε σε tools σαν το Ahrefs και να τσεκάρετε το Anchors report αφού έχετε κλικάρει πρώτα πάνω στην επιλογή Do Follow. Το concept εδώ είναι να υπάρχει μια καλή ισορροπία ανάμεσα στις διάφορες κατηγορίες anchor (branded, url, exact match κτλ) με έμφαση στα «ασφαλή» anchors, και να μην κάνει μπαμ το site σας ότι χτίζει link προσπαθώντας να ρανκαριστεί για συγκεκριμένα keywords.

5. Δείτε αν έχετε Manual Actions στο Search Console

google_pej_image4.jpg?mtime=20191207164950#asset:155826

Τελευταίο και αρκετά αναίμακτο βήμα είναι να τσεκάρετε ότι κάποιος Manual Reviewer δεν σας χαντάκωσε. Αυτό μπορείτε να το δείτε πολύ εύκολα στο Search Console πηγαίνοντας στην κατηγορία Security & Manual Actions (ή το αντίστοιχο στα Ελληνικά) και κλικάροντας πάνω. Αν όλα πάνε καλά θα σας βγάλει ένα πράσινο τικ και ότι δεν έχετε κάποιο θέμα.

Αν όχι, θα σας βγάλει μια ένδειξη όπως στην παρακάτω εικόνα (αυτή είναι η παλιά έκδοση του GSC, οπότε στην καινούρια μπορεί να είναι κάπως διαφορετικό).

google_pej_image5.jpg?mtime=20191207165016#asset:155827

Ουσιαστικά σας λέει ότι έχετε Manual Penalty και όχι λόγω αλγορίθμου, σε τι επίπεδο είναι (σε όλο το site) και τον λόγο για το penalty (κακό link building). Μπορεί το Manual Action να είναι επίσης και σε ένα συγκεκριμένο URL μόνο ή σε μια ολόκληρη κατηγορία του site (partial match). Πιθανοί λόγοι για Manual Action είναι φτωχό περιεχόμενο, κακά links, user-generated spam, keyword stuffing και διάφορα τέτοια ωραία. Τέλος, αν πατήσετε στο «Learn more» για κάθε action, παίρνετε αναλυτικές οδηγίες για το τι να κάνετε. Το καλό με τα Manual Actions είναι ότι είναι δύσκολο να χτυπηθείτε και να μην λάβετε ειδοποίηση στο Search Console, οπότε καλό θα ήταν να τσεκάρετε το report εκεί ανά τακτά χρονικά διαστήματα.

Κλείνοντας, θέλω να τονίσω ότι όλους αυτούς τους ελέγχους τους κάνετε για να δείτε 1) αν όντως έχετε «φάει» penalty, και 2) το update που προκάλεσε το penalty και τι αξιολογούσε αυτό (links, content, site-wide ή partial κτλ). Αυτός είναι ο μοναδικός τρόπος να δείτε τι πρέπει να διορθώσετε στο site σας για να απαλλαγείτε. Φυσικά, η Google πλέον έχει εκατοντάδες ranking factors που αξιολογεί και για τους οποίους κατ’ επέκταση τιμωρεί πολύ ή λίγο αυτούς που δεν υπακούουν, όπως ταχύτητα φόρτωσης, mobile performance, αλλαγή σε HTTPS κτλ. Οπότε τα πράγματα μπορεί να καταλήξουν να είναι ακόμη πιο πολύπλοκα από αυτό που παρουσίασα, καθώς ψάχνοντας μπορεί να βγουν παραπάνω προβλήματα στην επιφάνεια.

Του Αλέξανδρου Γαληνού

Πηγή:epixeiro.gr

Κοινοποιήστε το άρθρο
Facebook
Twitter
LinkedIn

Περισσότερα άρθρα