arcadianet espa
Enterprise Europe Network
Στοιχεία αγοράς νωπών φρούτων στο Ηνωμένο Βασίλειο
business

Ο όγκος πωλήσεων φρούτων στο Ηνωμένο Βασίλειο συνέχισε την ανοδική του πορεία, το 2016, αυξημένος κατά 1%, λόγω της αυξανόμενης ευαισθητοποίησης των καταναλωτών για υγιεινή διατροφή και της θετικής δημοσιότητας σχετικά με τα οφέλη τους στην υγεία. Ο ρυθμός, παρότι, επιβραδύνθηκε σε σχέση με τα δύο προηγούμενα έτη, παρέμεινε μία σχετικά καλή επίδοση για μια ιδιαίτερα ώριμη αγορά, όπως το Ηνωμένο Βασίλειο.
Ο όγκος πωλήσεων λιανικής σημείωσε αύξηση 2%, αντιπροσωπεύοντας το 84% του συνολικού όγκου πωλήσεων φρούτων το 2016. Όσον αφορά τις πωλήσεις λιανικής σε αξία, σημείωσαν αύξηση 5% κυρίως λόγω της αύξησης των μέσων τιμών μονάδας στους περισσότερους τύπους φρούτων.

Τα σούπερ μάρκετ εξακολούθησαν να αποτελούν το κύριο κανάλι λιανικών πωλήσεων, χάρη στη μεγάλη ποικιλία προϊόντων και την προσφορά μεγάλου εύρους βιολογικών προϊόντων. Είναι αξιοσημείωτο ότι προκειμένου να αποφευχθεί η σπατάλη τροφίμων, ορισμένοι λιανοπωλητές, όπως οι Waitrose, Tesco, Morrisons και Asda, άρχισαν να προσφέρουν «κατώτερης εμφάνισης» φρούτα και λαχανικά σε χαμηλότερες τιμές, με θετικό αντίκτυπο στις πωλήσεις φρούτων από το κανάλι των σούπερ μάρκετ. Οι εκπτωτικές αλυσίδες, όπως οι Aldi και Lidl, διαδραμάτισαν επίσης σημαντικό ρόλο στις πωλήσεις οπωροκηπευτικών κατά την εξεταζόμενη περίοδο, προσφέροντας ιδιαίτερα ανταγωνιστικές τιμές.
Με την εντεινόμενη καταναλωτική τάση για υγιεινή διατροφή, όλο και περισσότεροι καταναλωτές επιλέγουν βιολογικά φρέσκα τρόφιμα πέρα από τα τυποποιημένα προϊόντα και τα φρούτα είναι μία από τις κατηγορίες που επωφελήθηκαν σημαντικά. Σε σύγκριση με άλλα είδη φρέσκων τροφίμων, η διαθεσιμότητα βιολογικών φρούτων στους εμπόρους λιανικής πώλησης είναι υψηλότερη και οι τιμές είναι προσιτές, γεγονός που στήριξε την αύξηση της δημοτικότητας των προϊόντων αυτών.
To 2016, τα βιολογικά φρούτα απέσπασαν μερίδιο περίπου 14% επί του συνολικού όγκου πωλήσεων.

Η εποχικότητα παίζει σημαντικό ρόλο στην κατανάλωση ορισμένων τύπων φρούτων. Ειδικά το καλοκαίρι, οι καταναλωτές τρώνε περισσότερα φρούτα λόγω του αναζωογονητικού τους αποτελέσματος και των πιο προσιτών τιμών. Το χειμώνα, λόγω της περιορισμένης προσφοράς δημοφιλών φρούτων, όπως τα φίγγια, είναι πιθανό να παρατηρηθεί ανοδική κίνηση στις τιμές που επηρεάζει αρνητικά τις πωλήσεις.

Τα φίγγια και τα μύρτιλα (cranberries/blueberries) αποκτούν συνεχώς αυξανόμενη δημοφιλία και σημείωσαν αξιοσημείωτη αύξηση του όγκου πωλήσεων κατά 21% το 2016. Τα φίγγια και τα μύρτιλα ήταν με διαφορά η πιο δυναμική κατηγορία φρούτων το 2016.
Η αύξηση της τιμής του ανανά, λόγω των κακών καιρικών συνθηκών στις χώρες παραγωγής, είχε δυσμενείς επιπτώσεις με τον όγκο πωλήσεων να μειώνεται κατά 2% το 2016.
Αξιοσημείωτη μείωση κατά 9% καταγράφει ο μέσος όγκος πωλήσεων των μήλων. Σημειώνεται ότι υπάρχει σημαντική εγχώρια παραγωγή του συγκεκριμένου προϊόντος, με τοπικές μάλιστα ποικιλίες.

ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ
Τα φρούτα αναμένεται να παρουσιάσουν κατά την επόμενη πενταετία οριακά θετικό ρυθμό ανάπτυξης, λόγω της αυξημένης ευαισθητοποίησης των καταναλωτών στα θέματα υγιεινής διατροφής. Ως αποτέλεσμα αυτών των τάσεων, η ζήτηση των καταναλωτών αναμένεται να αυξηθεί, με τις πωλήσεις φρούτων να φθάνουν τα 2,7 εκατομμύρια τόνους μέχρι τα τέλη του 2021.
Τα φίγγια και τα μύρτιλα αναμένεται να παραμείνουν η πιο δυναμική κατηγορία. Με την αύξηση της εγχώριας παραγωγής και την επακόλουθη πτώση τιμών, δεν θα θεωρούνται πλέον ως είδη πολυτελείας και θα συνεχίσουν να αυξάνονται σε δημοτικότητα.
Οι αλυσίδες έτοιμου φαγητού όπως η Prêt a Manger, η ITSU και η POD αναμένεται επίσης να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στην προώθηση των φρούτων στους πελάτες τους, τοποθετώντας φρούτα ή φρουτοσαλάτες στα ράφια τους. Επιπλέον, είναι πιθανό ότι τα φρούτα θα συνεχίσουν να λαμβάνουν θετική δημοσιότητα μέσω των μέσων μαζικής ενημέρωσης και των κυβερνητικών οργανώσεων υγείας, η οποία αναμένεται να ενισχύσει την αύξηση της ζήτησης.
Η αγορά φρούτων, τέλος, αναμένεται να επηρεαστεί αρνητικά από το Brexit. Η έξοδος του Ηνωμένου Βασιλείου από την ευρωπαϊκή ενιαία αγορά αναμένεται να οδηγήσει σε αλλαγές στο εμπόριο φρούτων μεταξύ του Ηνωμένου Βασιλείου και της ΕΕ. Η αύξηση των τιμών εισαγωγής είναι πιθανό να οδηγήσει σε υψηλότερες λιανικές τιμές που ενδεχομένως, με τη σειρά τους, να επηρεάσουν την κατανάλωση ορισμένων κατηγόριων εισαγομένων από την ΕΕ φρούτων, από τις οποίες εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό η βρετανική αγορά.
Οι λιανικές πωλήσεις φρούτων ανά κατηγορία και οι μελλοντικές τάσεις αυτών μέχρι το 2021 εμφανίζονται στους πίνακες 1 και 2
Όσον αφορά στις ελληνικές εξαγωγές νωπών, μη επεξεργασμένων, φρούτων προς το Ηνωμένο Βασίλειο, το 2016 ανήλθαν σε 26 εκατ. λίρες. Κυριότερα εξαγώγιμα φρούτα στη βρετανική αγορά είναι τα σταφύλια, τα ακτινίδια και τα κεράσια, τα οποία καταλαμβάνουν μερίδιο 3-7% επί του συνόλου της κάθε αγοράς. Τα νωπά επιτραπέζια σταφύλια αντιπροσωπεύουν το 82% επί του συνόλου των εξαγωγών ελληνικών νωπών φρούτων στο ΗΒ. Οι ελληνικές εξαγωγές ανά κατηγορία φρούτων (8ψήφια δασμ. κλάση) για την περίοδο 2011-2016 εμφανίζονται στον πίνακα 3.

Πατήστε εδώ για να κατεβάσετε τους πίνακες και να δείτε αναλυτικά τα στοιχεία.

 

Κοινοποιήστε το άρθρο
Facebook
Twitter
LinkedIn

Περισσότερα άρθρα