arcadianet espa
Enterprise Europe Network
Νέα συμφωνία για τους καταναλωτές- Η Επιτροπή ενισχύει τα δικαιώματα των καταναλωτών της ΕΕ και την επιβολή του νόμου. Ποια είναι η θέση της ΕΣΣΕ
hand 2811686 1920

H Ευρωπαϊκή Επιτροπή προτείνει μια νέα συμφωνία για τους καταναλωτές ώστε να διασφαλίζεται ότι όλοι οι Ευρωπαίοι καταναλωτές επωφελούνται πλήρως από τα δικαιώματά τους βάσει του δικαίου της Ένωσης.

Παρόλο που η ΕΕ διαθέτει ήδη ορισμένους από τους πιο ισχυρούς κανόνες για την προστασία των καταναλωτών στον κόσμο, πρόσφατες υποθέσεις κατέδειξαν ότι είναι δύσκολη η πλήρης επιβολή τους στην πράξη. Η νέα συμφωνία για τους καταναλωτές θα εξουσιοδοτήσει εξειδικευμένους φορείς να δρομολογήσουν αντιπροσωπευτικές αγωγές για λογαριασμό των καταναλωτών και θα θεσπίσει ισχυρότερες εξουσίες επιβολής κυρώσεων για τις αρχές προστασίας του καταναλωτή των κρατών μελών. Επίσης, θα παρατείνει την προστασία των καταναλωτών στο διαδίκτυο και θα καταστήσει σαφές ότι απαγορεύονται οι πρακτικές δύο ποιοτήτων οι οποίες παραπλανούν τους καταναλωτές.

Η νέα συμφωνία για τους καταναλωτές θα συνεπάγεται τα εξής:

1. Ενίσχυση των δικαιωμάτων των καταναλωτών στο διαδίκτυο

  • Περισσότερη διαφάνεια στις διαδικτυακές αγορές — Κατά τις αγορές από διαδικτυακό κατάστημα οι καταναλωτές θα πρέπει να ενημερώνονται με σαφήνεια σχετικά με το αν αγοράζουν προϊόντα ή υπηρεσίες από επαγγελματία έμπορο ή από ιδιώτη, ώστε να γνωρίζουν αν προστατεύονται από τα δικαιώματα του καταναλωτή σε περίπτωση που κάτι δεν πάει καλά.
  • Περισσότερη διαφάνεια σχετικά με τα αποτελέσματα αναζήτησης στις διαδικτυακές πλατφόρμες — Κατά την αναζήτηση στο διαδίκτυο, οι καταναλωτές θα πρέπει να ενημερώνονται σαφώς όταν ένα αποτέλεσμα αναζήτησης το έχει πληρώσει έμπορος. Επιπλέον, τα διαδικτυακά καταστήματα θα πρέπει να ενημερώνουν τους καταναλωτές σχετικά με τις βασικές παραμέτρους που καθορίζουν την κατάταξη των αποτελεσμάτων. Νέα δικαιώματα των καταναλωτών για τις «δωρεάν» ψηφιακές υπηρεσίες — Κατά την πληρωμή μιας ψηφιακής υπηρεσίας οι καταναλωτές επωφελούνται από ορισμένα δικαιώματα και έχουν στη διάθεσή τους 14 ημέρες για να ακυρώσουν τη σύμβασή τους (δικαίωμα υπαναχώρησης). Η νέα συμφωνία για τους καταναλωτές θα επεκτείνει το δικαίωμα αυτό στις «δωρεάν» ψηφιακές υπηρεσίες για τις οποίες οι καταναλωτές παρέχουν τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα τους αλλά δεν πληρώνουν με χρήματα. Αυτό κατά κανόνα θα ισχύει για υπηρεσίες αποθήκευσης σε νέφος, μέσα κοινωνικής δικτύωσης ή λογαριασμούς ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.

2. Εργαλεία στα χέρια των καταναλωτών για να ασκούντα δικαιώματά τους και να λαμβάνουν αποζημίωση

  • Αντιπροσωπευτική αγωγή, κατά τον ευρωπαϊκό τρόπο — Στο πλαίσιο της νέας συμφωνίας για τους καταναλωτές θα είναι δυνατό ένας εξειδικευμένος φορέας, π.χ. μια οργάνωση καταναλωτών, να ζητήσει επανόρθωση, όπως αποζημίωση ή διόρθωση, για λογαριασμό ομάδας καταναλωτών που έχουν υποστεί ζημία από παράνομες εμπορικές πρακτικές. Σε ορισμένα κράτη μέλη η άσκηση συλλογικών αγωγών σε δικαστήρια είναι ήδη εφικτή για τους καταναλωτές, αλλά η επιλογή αυτή θα καθιερωθεί πλέον σε όλες τις χώρες της ΕΕ.

Για παράδειγμα, σε μια παρόμοια περίπτωση με το σκάνδαλο «Dieselgate», τα θύματα αθέμιτων εμπορικών πρακτικών, όπως η παραπλανητική διαφήμιση από κατασκευαστές αυτοκινήτων οι οποίοι δεν συμμορφώνονται με το ενωσιακό ρυθμιστικό πλαίσιο για την έγκριση τύπου οχημάτων ή με την περιβαλλοντική νομοθεσία, θα είναι σε θέση να λάβουν επανόρθωση συλλογικά μέσω αντιπροσωπευτικής αγωγής με βάση την οδηγία αυτή. Τέτοιου είδους συλλογική επανόρθωση δεν προβλεπόταν προηγουμένως δυνάμει του δικαίου της Ένωσης.

Το πλαίσιο αυτό έχει ισχυρές εγγυήσεις και είναι σαφώς διαφορετικό από τις συλλογικές αγωγές αμερικανικού τύπου. Οι αντιπροσωπευτικές αγωγές δεν θα είναι ανοικτές σε δικηγορικές εταιρείες, αλλά μόνο σε φορείς όπως οι οργανώσεις καταναλωτών που είναι μη κερδοσκοπικές και πληρούν αυστηρά κριτήρια επιλεξιμότητας και ελέγχονται από δημόσια αρχή. Το νέα σύστημα θα διασφαλίσει ότι οι Ευρωπαίοι καταναλωτές μπορούν να επωφελούνται πλήρως από τα δικαιώματά τους και να λαμβάνουν αποζημίωση, αποφεύγοντας παράλληλα τον κίνδυνο καταχρηστικών και αδικαιολόγητων ένδικων διαφορών.

  • Καλύτερη προστασία από τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές — Η νέα συμφωνία για τους καταναλωτές θα εξασφαλίσει ότι οι καταναλωτές όλων των κρατών μελών έχουν το δικαίωμα να διεκδικήσουν ατομικά μέσα έννομης προστασίας (π.χ. χρηματική αποζημίωση ή καταγγελία της σύμβασης) όταν υπόκεινται σε αθέμιτες εμπορικές πρακτικές, όπως οι επιθετικές ή παραπλανητικές πρακτικές προώθησης. Αυτή η μορφή προστασίας ποικίλλει σε μεγάλο βαθμό επί του παρόντος σε όλη την ΕΕ.

3. Θέσπιση αποτελεσματικών κυρώσεων για παραβιάσεις της νομοθεσίας της ΕΕ για τους καταναλωτές

Οι αρχές της ΕΕ για τους καταναλωτές δεν είναι καλά εξοπλισμένες για την τιμωρία πρακτικών οι οποίες δημιουργούν «περιπτώσεις συλλογικής ζημίας», που επηρεάζουν μεγάλο αριθμό καταναλωτών σε όλη την ΕΕ. Επί του παρόντος, το επίπεδο των κυρώσεων διαφέρει σε μεγάλο βαθμό ανάλογα με το κράτος μέλος, και συχνά είναι υπερβολικά χαμηλό για να έχει αποτρεπτικό χαρακτήρα, ιδίως για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε διασυνοριακό επίπεδο και σε μεγάλη κλίμακα.

Με βάση την πρόταση οι εθνικές αρχές καταναλωτών θα έχουν την εξουσία να επιβάλλουν αποτελεσματικές, αναλογικές και αποτρεπτικές κυρώσεις με συντονισμένο τρόπο. Για εκτεταμένες παραβάσεις που θίγουν τους καταναλωτές σε διάφορα κράτη μέλη, το διαθέσιμο μέγιστο πρόστιμο θα είναι το 4 % του ετήσιου κύκλου εργασιών του εμπόρου σε κάθε αντίστοιχο κράτος μέλος. Τα κράτη μέλη είναι ελεύθερα να θεσπίζουν υψηλότερα μέγιστα πρόστιμα.

4. Αντιμετώπιση των καταναλωτικών προϊόντων δύο ποιοτήτων

Σε συνέχεια των κατευθυντήριων γραμμών της Επιτροπής από τον Σεπτέμβριο του 2017, η νέα συμφωνία για τους καταναλωτές θα επικαιροποιήσει την οδηγία για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές, προκειμένου να καταστεί σαφές ότι οι εθνικές αρχές μπορούν να αξιολογούν και να αντιμετωπίζουν παραπλανητικές εμπορικές πρακτικές που αφορούν την εμπορική προώθηση προϊόντων σαν να είναι ίδια σε διάφορες χώρες της ΕΕ, αν η σύνθεση ή τα χαρακτηριστικά τους διαφέρουν σημαντικά.

5. Βελτιωμένοι όροι για τις επιχειρήσεις

Η νέα συμφωνία θα εξαλείψει τα περιττά βάρη για τις επιχειρήσεις, μεταξύ άλλων με την κατάργηση υποχρεώσεων για τις επιχειρήσεις όσον αφορά το δικαίωμα υπαναχώρησης του καταναλωτή. Για παράδειγμα, οι καταναλωτές δεν θα έχουν πλέον το δικαίωμα να επιστρέφουν προϊόντα τα οποία έχουν ήδη χρησιμοποιήσει αντί να τα έχουν απλώς δοκιμάσει, και οι έμποροι δεν θα χρειάζεται πλέον να επιστρέφουν χρήματα στους καταναλωτές προτού λάβουν πίσω τα επιστρεφόμενα αγαθά.

Οι νέοι κανόνες εισάγουν επίσης περισσότερη ευελιξία ως προς τον τρόπο με τον οποίο οι έμποροι μπορούν να επικοινωνούν με τους καταναλωτές, δίνοντάς τους τη δυνατότητα να χρησιμοποιούν και τα ηλεκτρονικά έντυπα ή τις διαδικτυακές συνομιλίες αντί του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, υπό την προϋπόθεση ότι οι καταναλωτές μπορούν να παρακολουθούν την επικοινωνία τους με τον έμπορο.

Επόμενα βήματα

Οι προτάσεις της Επιτροπής θα συζητηθούν στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και στο Συμβούλιο.

Ιστορικό

Η νέα συμφωνία για τους καταναλωτές θα βασιστεί σε ό,τι έχει ήδη επιτευχθεί από την Επιτροπή Γιούνκερ για τη βελτίωση της προστασίας των καταναλωτών. Στο πλαίσιο της στρατηγικής για την ψηφιακή ενιαία αγορά, η Επιτροπή εφάρμοσε πολλές πρωτοβουλίες που προσαρμόζουν τους κανόνες προστασίας των καταναλωτών στον διαδικτυακό κόσμο, δίνοντας, για παράδειγμα, τέλος στις χρεώσεις περιαγωγής ή στον αδικαιολόγητο γεωγραφικό αποκλεισμό. Επιπλέον, ο εκσυγχρονισμένος κανονισμός συνεργασίας για την προστασία των καταναλωτών, που εκδόθηκε το 2017, θα βελτιώσει τη δημόσια επιβολή και τη διασυνοριακή συνεργασία των αρχών προστασίας των καταναλωτών.

Ωστόσο, η αναθεώρηση των κανόνων της ΕΕ για την προστασία των καταναλωτών και οι πρόσφατες παραβιάσεις των κανόνων αυτών σε όλη την ΕΕ την περασμένη χρονιά κατέδειξαν ότι υπάρχει περιθώριο βελτίωσης για την καλύτερη προστασία των καταναλωτών.

Η νέα συμφωνία για τους καταναλωτές αποτελείται από δύο προτάσεις οδηγιών:

  • Πρόταση για τις αντιπροσωπευτικές αγωγές για την προστασία των συλλογικών συμφερόντων των καταναλωτών και την κατάργηση της οδηγίας περί των αγωγών παραλείψεως 2009/22/ΕΚ.Η πρόταση αυτή έχει στόχο να βελτιώσει τα εργαλεία για την παύση των παράνομων πρακτικών και τη διευκόλυνση της επανόρθωσης για τους καταναλωτές, σε περιπτώσεις που πολλοί από αυτούς είναι θύματα της ίδιας παραβίασης των δικαιωμάτων τους, λόγω ομαδικής ζημίας.

Η συνοδευτική ανακοίνωση περιλαμβάνει σχέδιο δράσης για την ανάπτυξη και ενίσχυση συντονισμένων δράσεων επιβολής της νομοθεσίας μεταξύ των αρχών και της διεθνούς συνεργασίας τους με αρχές από τους βασικούς εμπορικούς εταίρους.

Σήμερα δημοσιεύτηκε και μια μελέτη σχετικά με τη διαφάνεια στις διαδικτυακές πλατφόρμες, η οποία υποστηρίζει τις προτάσεις της νέας συμφωνίας για τα διαδικτυακά καταστήματα. Η μελέτη καταδεικνύει ότι η μεγαλύτερη διαδικτυακή διαφάνεια βοηθά τους καταναλωτές να παίρνουν αποφάσεις και αυξάνει την εμπιστοσύνη τους όταν πραγματοποιούν διαδικτυακές αγορές.

Περισσότερες πληροφορίες

Πρόταση και νομικά έγγραφα με θέμα τη νέα συμφωνία για τους καταναλωτές

ΥΠΟΜΝΗΜΑ: Νέα συμφωνία για τους καταναλωτές: Συχνές ερωτήσεις

Ενημερωτικά δελτία με θέμα τη νέα συμφωνία για τους καταναλωτές:

— Οφέλη της νέας συμφωνίας για τους καταναλωτές

— Οφέλη της νέας συμφωνίας για τις επιχειρήσεις

— Πώς λειτουργεί η συλλογική επανόρθωση

— Επιτεύγματα της Επιτροπής Γιούνκερ στον τομέα της προστασίας των καταναλωτών

— Βελτίωση της δημόσιας επιβολής των κανόνων με επικαιροποιημένους κανόνες συνεργασίας για την προστασία των καταναλωτών

Τρόφιμα δύο ποιοτήτων

Πληροφορίες σχετικά με την αξιολόγηση της ενωσιακής νομοθεσίας για τους καταναλωτές

Πληροφορίες σχετικά με τη συλλογική επανόρθωση

Μελέτη συμπεριφοράς σχετικά με τη διαφάνεια στις διαδικτυακές πλατφόρμες

ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΕΣΕΕ

Η ΕΣΕΕ ενημερώνει ότι η «Νέα Συμφωνία για τους Καταναλωτές» στην ΕΕ κατέληξε σε μία χαμένη ευκαιρία των ΜμΕ για ένα απλουστευμένο και φιλικό ευρωπαϊκό νόμο.

Η αναθεώρηση ακολουθεί τον νόμο περί ελέγχου των καταναλωτικών και εμπορικών πλαισίων και την παράλληλη αξιολόγηση της οδηγίας για τα δικαιώματα των καταναλωτών, με στόχο τον εντοπισμό υπερβολικών κανονιστικών επιβαρύνσεων, αλληλεπικαλύψεων και ασυνεπειών που ενδέχεται να εμφανίστηκαν με την πάροδο του χρόνου. Η ΕΣΕΕ δηλώνει ότι το αποτέλεσμα κατέληξε σε μια χαμένη ευκαιρία απλούστευσης του κεκτημένου για την προστασία των καταναλωτών και ότι υπερβολική έμφαση δίνεται στην επιβολή της νομοθεσίας.

Παρόλο που κανείς δεν αμφισβητεί την αναγκαιότητα προστασίας των δικαιωμάτων των καταναλωτών, η πρόταση ασχολείται σχεδόν αποκλειστικά με την επιβολή και τις κυρώσεις. Λόγω της πολυπλοκότητας του δικαίου των καταναλωτών, ο κίνδυνος των ΜμΕ που δεν έχουν νομική υπηρεσία και μπορεί να υποπέσουν σε απρόβλεπτες παραβάσεις είναι ιδιαίτερα υψηλός. Ως εκ τούτου, είναι απογοητευτικό το γεγονός ότι η Επιτροπή δεν έλαβε υπόψη το αίτημά της UEAPME να μειωθούν οι διατυπώσεις και να απλουστευθεί το κεκτημένο, χωρίς καν να μειωθεί το επίπεδο προστασίας των καταναλωτών.

Η ίδια η Επιτροπή δικαιολόγησε τις προτάσεις παραπέμποντας σε πρόσφατες μεγάλης κλίμακας διασυνοριακές παραβιάσεις του κοινοτικού δικαίου για την προστασία των καταναλωτών, όπως το σκάνδαλο “Dieselgate” και τις μαζικές ακυρώσεις πτήσεων. Για μια ακόμη φορά οι ΜμΕ θα πληρώσουν για την κακή συμπεριφορά ορισμένων μεγάλων παικτών, όπως συνέβη με τη νομοθεσία περί γεωλογικής παρεμπόδισης και το GDPR. Όπως δείχνουν διαφορετικές αναφορές, η μη συμμόρφωση είναι οι περισσότερες φορές το ζήτημα για ορισμένους και συγκεκριμένους τομείς. Επιπλέον, μολονότι στόχος της Επιτροπής είναι να αντιμετωπίσει τις εκτεταμένες παραβάσεις που πλήττουν τους καταναλωτές σε πολλά κράτη μέλη, τα προτεινόμενα κείμενα αφήνουν πολύ περιθώρια ερμηνείας και μπορούν να επηρεάσουν δυσανάλογα τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Η ΕΣΕΕ επίσης εξετάζει τη προτεινόμενη δυνατότητα των κρατών μελών να περιορίζουν τις πωλήσεις από πόρτα σε πόρτα.
Δεν πρέπει να κατηγοριοποιούνται ως “άδικα” ή “παραπλανητικά” όλα αυτά μαζί. Αφού επιτύχει ένα πλήρως εναρμονισμένο νομικό πλαίσιο στον τομέα των αποκαλούμενων αθέμιτων πρακτικών, η Επιτροπή επιθυμεί τώρα να γυρίσει το ρολόι προς τα πίσω και αυτό έρχεται σε αντίθεση με την αρχή της εσωτερικής αγοράς και την αρχή της αναλογικότητας.

Επιπλέον, η πρόταση σχετικά με τις αγωγές παραλείψεως / τη συλλογική προσφυγή εγείρει πολλές ερωτήσεις. Ενώ η ΕΣΕΕ δεν είναι αντίθετη με την αρχή των συλλογικών δράσεων, η πρόταση δεν είναι ισορροπημένη υπέρ των καταναλωτών και λείπουν οι απαραίτητες διασφαλίσεις.

Εν ολίγοις, η ΕΣΕΕ χαιρετίζει το γεγονός ότι η Επιτροπή έλαβε υπόψη το αίτημα της UEAPME για την άρση δύο ειδικών υποχρεώσεων για τους εμπόρους όσον αφορά το δικαίωμα υπαναχώρησης των δεκατεσσάρων ημερών, το οποίο αποδείχθηκε ότι συνιστά δυσανάλογη επιβάρυνση. Οι έμποροι δεν θα είναι πλέον υποχρεωμένοι να αποδέχονται το δικαίωμα υπαναχώρησης όταν ο καταναλωτής έχει κάνει πραγματική χρήση ενός παραγγελθέντος αγαθού αντί να το δοκιμάζει μόνο. Επιπλέον, οι έμποροι επίσης δεν θα υποχρεωθούν να αποζημιώσουν τους καταναλωτές πριν λάβουν τα επιστρεφόμενα εμπορεύματα. Ωστόσο, θα μπορούσαν να γίνουν πολλά περισσότερα για την απλοποίηση και εντέλει την αποτελεσματικότητα του συγκεκριμένου πλαισίου.

Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ κ. Βασίλης Κορκίδης δήλωσε:

«Δεν υπάρχει απλούστευση του κεκτημένου για την προστασία των καταναλωτών, ενώ αντίθετα δίνεται μεγάλη έμφαση στην επιβολή της ευρωπαϊκής νομοθεσίας. Δεδομένου ότι η πολυπλοκότητα των κανόνων είναι ο βασικός λόγος για την ακούσια μη συμμόρφωση, η μόνη λύση ως φορέας των μικρομεσαίων είναι να επενδύσουμε στην πρόληψη και να ενημερώσουμε καλύτερα τους εμπόρους, για το σχέδιο νόμου αναφορικά με τη προστασία των καταναλωτών».

Κοινοποιήστε το άρθρο
Facebook
Twitter
LinkedIn

Περισσότερα άρθρα