arcadianet espa
Enterprise Europe Network
Πώς θα μετεξελιχθεί η αγορά αλκοολούχων ποτών μετά το πέρασμα του Covid-19;
shot 1487332 1280 e1581503068989

Εν μέσω της κρίσης, που προκάλεσε το ξέσπασμα της πανδημίας, η βιομηχανία αλκοολούχων ποτών καλείται να προσαρμοστεί στις νέες συνθήκες.

Οι αλλαγές αφορούν τη σημαντική ανάπτυξη του e-commerce, την ενίσχυση των mainstream brands, την κατανάλωση στο σπίτι, τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα αλλά και την πτώση του ταξιδιωτικού λιανικού εμπορίου.

Μπορούν οι πρόσφατες αλλαγές στην καταναλωτική συμπεριφορά να επηρεάσουν μόνιμα τη βιομηχανία αλκοολούχων ποτών; Το IWSR εντοπίζει έξι τάσεις-κλειδιά που αναπτύσσονται κατά τη διάρκεια της πανδημίας και αναλύει την πιθανή μακροπρόθεσμη επιρροή τους στον κλάδο. Ποιες είναι όμως συγκεκριμένα αυτές οι τάσεις;

Η ανάπτυξη του ecommerce

Με κλειστούς πλέον τους χώρους εστίασης σε πολλές κύριες αγορές και τον πληθυσμό πολλών χωρών απομονωμένο στα σπίτια, οι πωλήσεις του e-commerce αυξάνονται εκθετικά τις τελευταίες εβδομάδες.

Στα μέσα Μαρτίου, η online κάβα Drizly, με έδρα τη Β. Αμερική, κατέγραψε τον υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης των τελευταίων μηνών, με το κρασί και τα οινοπνευματώδη ποτά να αναπτύσσονται με διπλάσια ταχύτητα συγκριτικά με τη μπύρα.

Στο Ηνωμένο Βασίλειο, οι εταιρείες εμπορίας κρασιού προσπαθούν να ανταποκριθούν στην αυξανόμενη ζήτηση. Η Corney & Barrow σημείωσε αύξηση στις παραδόσεις κατά 40-50% στα τέλη Μαρτίου, ενώ πηγές της Armit Wines αναφέρουν ότι ο τζίρος Μαρτίου στις online πωλήσεις ήταν ο μεγαλύτερος της τελευταίας χρονιάς, με τα επίπεδα κίνησης να είναι παρόμοια με αυτά των γιορτών των Χριστουγέννων, αλλά για μία πιο παρατεταμένη περίοδο.

Μεταξύ των brands, κερδισμένα είναι εκείνα που είχαν ήδη επενδύσει στο e-commerce. Για παράδειγμα, το Bacardi είναι ένα brand που τα τελευταία δύο χρόνια αναπτυσσόταν στο πεδίο αυτό. «Πριν από τον Covid-19, είχαμε αναπτύξει B2B σχέσεις με online κανάλια διανομής», αναφέρει η Lorran Brown Cosby, VP of Digital Commerce του Bacardi στη Β. Αμερική, και συνεχίζει «καθώς είχαμε ήδη δουλέψει σε αυτόν τον τομέα, ήμασταν σε θέση να αλλάξουμε γρήγορα τη στρατηγική μας για να αντιμετωπίσουμε την κρίση. Τις τελευταίες εβδομάδες καταγράφουμε τριψήφιο ρυθμό ανάπτυξης στο κομμάτι του e-commerce».

Σε βάθος χρόνου…

Θα διατηρηθεί η αύξηση των online πωλήσεων και μετά την πάροδο της παρούσας κρίσης; Ο CEO του IWSR, Mark Meek, επισημαίνει ότι: «Πολλοί καταναλωτές εξερευνούν το e-commerce για πρώτη φορά κατά τη διάρκεια της απομόνωσης. Οι καταναλωτικές συνήθειες που διαμορφώνονται αυτή την περίοδο σε μεγάλο βαθμό θα διατηρηθούν και στο μέλλον. Ωστόσο, οι πελάτες, που συνήθιζαν να πηγαίνουν το φυσικό κατάστημα για να προμηθευτούν τα προϊόντα της αρεσκείας τους, κατά πάσα πιθανότητα δεν θα μετακινηθούν πλήρως το e-commerce». Ο ίδιος προσθέτει ότι «η πανδημία μπορεί επίσης να επιταχύνει την ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου στις χώρες που έχουν μείνει πίσω, όπως είναι για παράδειγμα οι Βαλκανικές χώρες».

Επιστροφή στα mainstream – Τι σημαίνει αυτό για την craft σκηνή;

Σε περιόδους κρίσεων οι καταναλωτές τείνουν να επιστρέφουν σε brands οικεία και δοκιμασμένα, όπως αποδεικνύουν οι αυξημένες πωλήσεις στις ΗΠΑ προϊόντων όπως το Jack Daniel’s και το Jim Beam στα μέσα Μαρτίου. Η πτώση του εμπορίου είναι επίσης ένας κοινός τόπος, καθώς αυξάνεται η εργασιακή ανασφάλεια και συρρικνώνεται το διαθέσιμο εισόδημα.

«Οι μεγάλες εταιρείες παραγωγής μπύρας καταλαμβάνουμε μεγαλύτερο μέρος στο ράφι με τα κύρια brands τους, καθώς τα σουπερμάρκετ προσπαθούν να απλοποιήσουν τις διαδικασίες. Οι καταναλωτές προτιμούν τις μεγάλες συσκευασίες, κι αν μπορείς να τους τις προσφέρεις, τα έχεις καταφέρει», αναφέρει αναλυτής επενδύσεων στο IWSR.

Αυτή η πραγματικότητα έχει αντίκτυπο στους παραγωγούς craft προϊόντων. «Οι καταναλωτές είναι λιγότερο πρόθυμοι να δαπανήσουν χρήματα σε ένα craft προϊόν που δεν ξέρουν αν τελικά θα τους αρέσει», επισημαίνει ο IWSR Director, Alastair Smith.

Σε βάθος χρόνου…

«Το mainstreamisation αποτελεί μια απάντηση στην κρίση, ενώ οι καταναλωτές προσπαθούν να εξοικονομήσουν χρήματα σε βραχυπρόθεσμο και μεσοπρόθεσμο επίπεδο. Οι μακροπρόθεσμες αλλαγές θα εξαρτηθούν σε μεγάλο βαθμό από την ταχύτητα της οικονομικής ανάκαμψης», τονίζει ο Alastair Smith.

Η κατανάλωση στο σπίτι

Σε πολλές κύριες αγορές, παρουσιάστηκε μια ξαφνική και σχεδόν πλήρης στροφή από την εκτός σπιτιού στην εντός σπιτιού κατανάλωση, καθώς οι χώροι εστίασης και διασκέδασης έχουν κατεβάσει ρολά.

Παρόλο που αυτή η μετατόπιση είναι τεχνητή – αφού δεν προκαλείται από τη ζήτηση των καταναλωτών αλλά από εξωτερικούς παράγοντες – θα μπορούσε να ενθαρρύνει τους ανθρώπους να καταναλώνουν περισσότερο αλκοόλ στο σπίτι μακροπρόθεσμα, ιδιαίτερα δεδομένης της διαφοράς κόστους ενώ η αναπόφευκτη οικονομική ύφεση θα επηρεάσει το διαθέσιμο εισόδημα;

Οι εταιρείες εμπορίας fine wine στο Ηνωμένο Βασίλειο καταγράφουν αυξανόμενες πωλήσεις στα «καθημερινά» κρασιά, δηλαδή σύμφωνα με τους δικούς τους σε κωδικούς που κοστίζουν 15-20 λίρες ανά φιάλη. Οι περισσότερες εξ αυτών να προβλέπουν μία ταχεία ανάκαμψη μετά την άρση του μέτρου της απομόνωσης και το άνοιγμα των χώρων εστίασης. «Όταν τελειώσει αυτή η κρίση, είμαστε σίγουροι ότι οι άνθρωποι θα θέλουν να γιορτάσουν και σίγουρα θα υπάρξει ένα κύμα parties και εξόδων για φαγητό και ποτό», αναφέρει ο Stephen Browett, Chairman της Farr Vintners.

«Η αίσθησή μου είναι ότι αυτό θα ισχύσει βραχυπρόθεσμα», αναφέρει ο αναλυτής επενδύσεων. «Δεν μπορώ να φανταστώ ότι τα bars, τα clubs και οι pubs θα είναι πολύ διαφορετικά σε σχέση με ό,τι ισχύει σήμερα. Μικρότερα εστιατόρια και bars ίσως δεν μπορέσουν να επιβιώσουν, αλλά δεν είναι παράλογο να σκεφτούμε ότι τη θέση τους θα πάρουν κάποια άλλα. Πιστεύω ότι οι άνθρωποι θα επιζητήσουν όσο ποτέ την κοινωνική συναναστροφή. Αν όλο αυτό τελειώσει σε λίγους μήνες, ο Αύγουστος θα είναι ένας πολύ καλός μήνας για αυτούς τους χώρους».

Σε βάθος χρόνου…

«Είναι ξεκάθαρο ότι υπάρχει μια μεγάλη μετατόπιση από την κατανάλωση εκτός σπιτιού σε αυτή εντός, αλλά αυτή δεν θα είναι μια μόνιμη αλλαγή σύμφωνα με τον  IWSR Director, Alastair Smith. «Πρόκειται για μια επιβεβλημένη αλλαγή σε πολλές αγορές και ενώ κάποιοι καταναλωτές μπορεί να επιλέξουν να απολαμβάνουν το ποτό τους με φίλους στο σπίτι, ιδιαίτερα λόγω του περιορισμένου διαθέσιμου εισοδήματος, οι περισσότεροι εξ αυτών θα συνεχίζουν να προτιμούν την έξοδο για ένα ποτό», επισημαίνει ο ίδιος.

Οι επιλογές με λιγότερο αλκοόλ περνούν σε δεύτερη μοίρα

Ενώ οι άνθρωποι προσαρμόζονται στις συνθήκες της κοινωνικής απομόνωσης, σε μεγάλο βαθμό θέτουν ως προτεραιότητα την άνεση αφήνοντας σε δεύτερη μοίρα ζητούμενα όπως η κατανάλωση με μέτρο και το wellness, τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα.

«Μόλις πριν από έναν μήνα, οι καταναλωτές ήταν περισσότερο πρόθυμοι να δοκιμάσουν ένα ποτό χαμηλής περιεκτικότητας σε αλκοόλ στο αγαπημένο τους bar, ωστόσο τώρα επιστρέφουν κυρίως στα δοκιμασμένα και πραγματικά αγαπημένα», αναφέρει η Elizabeth Costa de Rusch, Director of Advocacy του Bacardi στη Β. Αμερική.

«Οι καταναλωτές βρίσκονται για μεγάλο χρονικό διάστημα κλεισμένοι στα σπίτια τους και κατά συνέπεια οι συμπεριφορές τους μπορεί παροδικά να αλλάξουν. Από την άλλη, τα προϊόντα χωρίς ή με χαμηλό αλκοόλ ήρθαν για να μείνουν – ειδικά όσο οι καταναλωτές ψάχνουν τρόπους να βελτιώσουν τις διατροφικές τους συνήθεις», προσθέτει η ίδια. Σε αυτό το πλαίσιο, η εταιρεία στην οποία ανήκει σχεδιάζει να λανσάρει την 1η Μαΐου μία νέα βότκα χαμηλού αλκοόλ, την Plume & Petal.

Σε βάθος χρόνου…

«Οι αλλαγές στην τάση για κατανάλωση με μέτρο είναι κατά πάσα πιθανότητα προσωρινές», σημειώνει ο κ. Smith. «Όταν τα μέτρα της απομόνωσης παύσουν, πολλοί καταναλωτές θα θέλουν πάλι να πίνουν λιγότερο και καλύτερα, και θα συνεχίσουν να ενισχύουν την τάση της κατανάλωσης με μέτρο και του wellness. Αν μη τι άλλο, η κρίση είναι πιθανό να ενισχύσει το momentum των προϊόντων με χαμηλό ή χωρίς αλκοόλ σε βάθος χρόνου», καταλήγει ο ίδιος.

Οι προκλήσεις για την εφοδιαστική αλυσίδα

Οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει η εφοδιαστική αλυσίδα παγκοσμίως είναι πολλαπλές και περίπλοκες. Καθώς οι εταιρείες προσπαθούν να ανταποκριθούν στην ξαφνική αύξηση της ζήτησης αφού οι καταναλωτές στοκάρουν προϊόντα, η εικόνα διαφοροποιείται σημαντικά.

Υπάρχουν ανησυχίες ότι, με τις γραμμές εμφιάλωσης και τα εργοστάσια στην Ευρώπη κλειστά ή σε υπολειτουργία, οι εταιρείες θα χρειαστεί να καταβάλλουν έξτρα προσπάθεια για να εφοδιάσουν αγορές όπως η Κίνα, η οποία σιγά σιγά ανακάμπτει από τη μεγάλη κρίση. Ο κ. Smith τονίζει ότι αυτό μπορεί να αποτελεί μία ευκαιρία για τους τοπικούς προμηθευτές. «Θα υπάρξει πραγματική πίεση στις αγορές και αυτό μπορεί να στρέψει τους καταναλωτές τους τοπικούς προμηθευτές, αλλά κατά πάσα πιθανότητα βραχυπρόθεσμα», αναφέρει.

Σε βάθος χρόνου…

Σε αγορές όπου οι μεγάλες εταιρείες έχουν «ρίξει» πρόσθετα αποθέματα στην εφοδιαστική αλυσίδα για να επιτύχουν τους ετήσιους στόχους τους, η κρίση μπορεί να «καθαρίσει» τα αυξημένα αποθέματα, σύμφωνα με τον κ. Smith.

Μόνιμη η αλλαγή στο ταξιδιωτικό λιανικό εμπόριο;

Με τις αεροπορικές εταιρείες να υπολειτουργούν, ο αντίκτυπος στο ταξιδιωτικό λιανικό εμπόριο των αλκοολούχων ποτών ήταν τόσο ξαφνικός και έντονος όσο και στους χώρους εστίασης. Τι θα γίνει όμως όταν αρθούν οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί;

«Κάποιοι πιστεύουν ότι τα ταξίδια θα μειωθούν μετά από αυτό και ότι οι επαγγελματίες θα συνηθίσουν να επικοινωνούν μέσα από εφαρμογές, όπως το Zoom, αντί να ταξιδεύουν. Αν τα ταξίδια μειωθούν το ίδιο θα ισχύσει και για το ταξιδιωτικό λιανικό εμπόριο», αναφέρει ο αναλυτής επενδύσεων στο IWSR.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του IWSR, μέσω αυτού του καναλιού διανομής πραγματοποιείται το 5-10% των πωλήσεων πολλών παγκόσμιων brands οινοπνευματωδών ποτών, γεγονός που σημαίνει ότι μια παρατεταμένη ύφεση θα μπορούσε να έχει μακροπρόθεσμες επιπτώσεις στις πωλήσεις τους.

Σε βάθος χρόνου…

Αυτή δυνητικά είναι η πιο σημαντική μακροπρόθεσμη αλλαγή, καθώς ο αριθμός των αεροπορικών ταξιδιών θα μειωθεί – ειδικά αν μια βαθιά οικονομική ύφεση και αλλαγές στην καταναλωτική συμπεριφορά μειώσουν τη ζήτηση. «Η ερώτηση κλειδί είναι αν οι άνθρωποι θα συνεχίσουν να επιλέγουν να ταξιδεύουν όσο ταξίδευαν πριν το ξέσπασμα της πανδημίας, ιδιαίτερα εφόσον δουν τη δραστική μείωση στα επίπεδα εκπομπών κατά τη διάρκεια της πανδημίας», τονίζει ο CEO του IWSR, Mark Meek.

Αναδημοσίευση από το agronews με πηγή από το theiwsr.com

Κοινοποιήστε το άρθρο
Facebook
Twitter
LinkedIn

Περισσότερα άρθρα