arcadianet espa
Enterprise Europe Network
Αδήλωτη εργασία: Μείωση προστίμου αν προσληφθεί ο εργαζόμενος – Πότε θα διαγράφονται οι ασφαλιστικές οφειλές
ed05

Ασφαλιστικές και συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις, αντιμετώπιση της αδήλωτης εργασίας, ενίσχυση της προστασίας των εργαζομένων και διατάξεις για την επιτροπεία ασυνόδευτων ανηλίκων, περιλαμβάνει το νομοσχέδιο του υπουργείου Εργασίας, το οποίο κατατέθηκε στη Βουλή.

Ειδικότερα, το νομοσχέδιο περιλαμβάνει διατάξεις για τη βελτίωση της θέσης των εργαζομένων και την πληρέστερη προστασία των δικαιωμάτων τους. Με το σχέδιο νόμου, εισάγονται ρυθμίσεις για την αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση της αδήλωτης και υποδηλωμένης εργασίας και τίθενται κανόνες στο καθεστώς των εργολαβιών. Επίσης, επιλύονται ασφαλιστικά ζητήματα σε όφελος των ασφαλισμένων και γίνεται μία ολοκληρωμένη παρέμβαση υπέρ των ασυνόδευτων ανηλίκων-υπηκόων τρίτων χωρών στη χώρα μας.

Το νομοσχέδιο διαμορφώνει μία νέα αρχιτεκτονική στα πρόστιμα για την αδήλωτη εργασία, με στόχο την ενίσχυση της προστασίας των εργαζομένων και τη δημιουργία νέων θέσεων πλήρους εργασίας, με τήρηση της εργατικής νομοθεσίας.

Σύμφωνα με το υπουργείο Εργασίας, προβλέπεται διαδικασία διαγραφής αμφισβητούμενων οφειλών ή τόκων και προσαυξήσεων, που έχουν γεννηθεί έως τις 31 Δεκεμβρίου 2016, σε βάρος ασφαλισμένων, «εξαιτίας της πολυνομίας και της πολυπλοκότητας του προηγούμενου νομοθετικού πλαισίου Κοινωνικής Ασφάλισης για την υπαγωγή ή μη στην παράλληλη ασφάλιση δύο ή περισσότερων πρώην ασφαλιστικών φορέων».

Επίσης, ρυθμίζεται ενιαία εντός του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ) η έναρξη του δικαιώματος καταβολής της σύνταξης (1η του επόμενου μήνα) και η λήξη (στο τέλος του μήνα εντός του οποίου επέρχεται ο λόγος διακοπής της σύνταξης). Επιπλέον, δεν θα είναι υποχρεωτική πλέον η διακοπή της επαγγελματικής δραστηριότητας, προκειμένου να αρχίσει η συνταξιοδότηση. Τέλος, απλοποιείται η διαδικασία εγγραφής των αγροτών στα μητρώα ασφαλισμένων του ΕΦΚΑ.

Παράλληλα, μεριμνώντας για τη λήψη όλων των αναγκαίων μέτρων προστασίας των ασυνόδευτων ανήλικων προσφυγόπουλων, το σχέδιο νόμου εισάγει το σύστημα της επιτροπείας, θεσμοθετεί τα αρμόδια όργανα και καθορίζει επακριβώς τις αρμοδιότητες του επιτρόπου.

Αναλυτικότερα, με τις διατάξεις του Μέρους Α΄ του υπό ψήφιση νόμου, ρυθμίζονται ασφαλιστικά και συνταξιοδοτικά θέματα.

Συγκεκριμένα:

– Αντιμετωπίζεται με ενιαίο τρόπο ο χρόνος έναρξης και λήξης καταβολής σύνταξης, λόγω γήρατος, αναπηρίας ή θανάτου, για το σύνολο των ασφαλισμένων των ενταχθέντων στον Ενιαίο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ) φορέων (εφεξής από την πρώτη του επόμενου μήνα υποβολής της αίτησης συνταξιοδότησης αντί για ορισμένες κατηγορίες από την αίτηση ή αποχώρηση από την υπηρεσία και αντίστοιχα στο τέλος του μήνα κατά τον οποίο επέρχεται ο θάνατος του συνταξιούχου αντί της ημερομηνίας θανάτου του συνταξιούχου).

– Εισάγεται το δικαίωμα μη διακοπής της επαγγελματικής δραστηριότητας μισθωτών ή μη για την έναρξη καταβολής της σύνταξης.

– Επανακαθορίζεται η διαδικασία και ο χρόνος έναρξης και διακοπής της ασφάλισης στον κλάδο κύριας ασφάλισης αγροτών του τ. ΟΓΑ που εντάχθηκε στον ΕΦΚΑ.

– Προβλέπεται η δυνατότητα διαγραφής ή απαλλαγής τυχόν επιβληθέντων πρόσθετων τελών, τόκων, προσαυξήσεων και επιβαρύνσεων, σύμφωνα με την οριζόμενη διαδικασία, βεβαιωμένων ή μη οφειλών προς πρώην φορείς κοινωνικής ασφάλισης (ΦΚΑ) ή το Δημόσιο, οι οποίες δημιουργήθηκαν, λόγω εύλογης αμφιβολίας ως προς την υποχρέωση υπαγωγής ή μη στην παράλληλη ασφάλιση δύο ή περισσότερων πρώην φορέων ασφάλισης ή του Δημοσίου για το χρονικό διάστημα έως τις 31 Δεκεμβρίου 2016. Οι εν λόγω ρυθμίσεις εφαρμόζονται σε περιπτώσεις ασφαλισμένων, των οποίων οι υποθέσεις βρίσκονται σε οποιοδήποτε στάδιο της διοικητικής διαδικασίας, ακόμη και εάν αυτές έχουν κριθεί από τα αρμόδια όργανα σε πρώτο ή δεύτερο βαθμό.

– Απαλλάσσονται των επιβληθέντων πρόσθετων τελών, τόκων, προσαυξήσεων και επιβαρύνσεων, βεβαιωμένες ή μη οφειλές προς ΦΚΑ οι οποίες καταλογίστηκαν σε ΟΤΑ, σε συνέχεια δικαστικών αποφάσεων που έκριναν ότι απασχολούμενοι σε προγράμματα απόκτησης εργασιακής εμπειρίας σχολικοί φύλακες υπάγονται στην πλήρη ασφάλιση των φορέων αυτών. Η ρύθμιση αυτή εφαρμόζεται αναλόγως και για βεβαιωμένες ή μη οφειλές προς ΦΚΑ, οι οποίες καταλογίστηκαν σε εκκλησιαστικά ΝΠΔΔ που τελούσαν σε εύλογη αμφιβολία περί την υποχρέωση καταβολής εισφορών, λόγω δυσχερώς ερμηνευόμενων νομικών ζητημάτων.

Με τις διατάξεις του Μέρους Β΄ του υπό ψήφιση νόμου, ρυθμίζονται θέματα σχετικά με την προστασία της εργασίας και των εργαζομένων.

Συγκεκριμένα:

– Επικαιροποιείται το νομικό πλαίσιο της επιβολής προστίμου στον εργοδότη για κάθε αδήλωτο εργαζόμενο, χωρίς προηγούμενη πρόσκλησή του για παροχή εξηγήσεων, με τις κάτωθι προσθήκες:

Προσαυξάνεται το πρόστιμο σε περίπτωση υποτροπής του εργοδότη.

Τεκμαίρεται ότι η σχέση εργασίας διήρκεσε τρεις μήνες, εκτός εάν ο εργοδότης ή ο εργαζόμενος αποδείξουν διαφορετικά και με πράξη του αρμόδιου ασφαλιστικού φορέα καταλογίζεται σε βάρος του εργοδότη το σύνολο των προβλεπόμενων κατά περίπτωση ασφαλιστικών εισφορών.

Προβλέπεται δυνατότητα μείωσης του προστίμου σε περίπτωση που ο εργοδότης προχωρήσει στην πρόσληψη με σύμβαση εργασίας πλήρους απασχόλησης κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.

– Εισάγονται ρυθμίσεις για την ευθύνη αναθέτοντος, εργολάβου και υπεργολάβου, έναντι των εργαζομένων και προβλέπεται ότι, σε περίπτωση παράβασης των συγκεκριμένων υποχρεώσεών τους, επιβάλλονται οι κυρώσεις του ν. 3996/2011 (χρηματικό πρόστιμο, κλπ).

– Θεσπίζεται υποχρέωση του εργοδότη να καταχωρίζει στο πληροφοριακό σύστημα «ΕΡΓΑΝΗ» τους μαθητευόμενους, σπουδαστές και φοιτητές, που πραγματοποιούν πρακτική άσκηση ή μαθητεία, καθώς και κάθε μεταβολή της απασχόλησης αυτής, πριν από την έναρξη πραγματοποίησής της. Ο συνολικός αριθμός των μαθητευόμενων, σπουδαστών και φοιτητών, που πραγματοποιούν πρακτική άσκηση ή μαθητεία σε τουριστικές επιχειρήσεις δεν επιτρέπεται να υπερβαίνει το 17% του συνολικού προσωπικού κάθε επιχείρησης ή εκμετάλλευσης και, σε κάθε περίπτωση, τα 40 άτομα, κλπ. Αρμόδιο όργανο για τον έλεγχο εφαρμογής των προαναφερομένων είναι το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας (ΣΕΠΕ), το οποίο επιβάλλει σε περίπτωση παράβασής τους τις προβλεπόμενες κυρώσεις.

– Προβλέπεται η έκδοση υπουργικών αποφάσεων με τις οποίες θα προσδιορίζονται, μεταξύ άλλων, ειδικότερα ζητήματα πρόληψης και αντιμετώπισης της θερμικής καταπόνησης των εργαζομένων κατά το θέρος.

Με τις διατάξεις του Μέρους Γ’ του υπό ψήφιση νόμου, καθορίζεται το ρυθμιστικό πλαίσιο για την επιτροπεία των ασυνόδευτων ανηλίκων.

Μεταξύ άλλων:

– Καθορίζεται το πεδίο εφαρμογής των διατάξεων του υπό ψήφιση μέρους και ορίζονται τα όργανα υλοποίησης του θεσμού της Επιτροπείας (ο εισαγγελέας ανηλίκων και, όπου δεν υπάρχει ο αρμόδιος εισαγγελέας Πρωτοδικών, ο επίτροπος ασυνόδευτου ανηλίκου και το Εποπτικό Συμβούλιο Επιτροπείας Ασυνόδευτων Ανηλίκων).

– Εισάγεται ο θεσμός του επαγγελματία επιτρόπου και καθορίζονται οι αρμοδιότητές του, καθώς και το πλαίσιο των ευθυνών που απορρέουν από τις ενέργειές του.

– Συνιστάται στο υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Εποπτικό Συμβούλιο Επιτροπείας Ασυνόδευτων Ανηλίκων, αποτελούμενο από τρία μέλη και ορίζονται οι αρμοδιότητές του. Στα μέλη του οργάνου αυτού δεν καταβάλλεται καμία αποζημίωση.

– Προβλέπεται η δυνατότητα διαβίωσης του ασυνόδευτου ανηλίκου σε τρίτους, ήτοι σε κατάλληλο κέντρο φιλοξενίας (ισχύει και σήμερα) είτε σε κατάλληλη μονάδα ημιαυτόνομης διαβίωσης είτε σε ανάδοχους γονείς. Επίσης, θεσμοθετείται ο τρόπος αξιολόγησης του βέλτιστου συμφέροντος του ασυνόδευτου ανηλίκου.

– Τηρούνται και λειτουργούν στο Εθνικό Κέντρο Κοινωνικής Αλληλεγγύης (ΕΚΚΑ):

– Μητρώο Ασυνόδευτων Ανηλίκων, ως υποκατηγορία του Εθνικού Μητρώου Παιδικής Προστασίας, στο οποίο καταχωρούνται τα στοιχεία όλων των ασυνόδευτων ανηλίκων που διαβιβάζονται σε αυτό από οποιαδήποτε δημόσια αρχή ή τρίτο.

– Μητρώο Επαγγελματιών Επιτρόπων και Μητρώο Κέντρων Φιλοξενίας Ασυνόδευτων Ανηλίκων, στο οποίο εγγράφονται υποχρεωτικά όλα τα Κέντρα Φιλοξενίας Ασυνόδευτων Ανηλίκων.

Πηγή:dikaiologitika.gr

Κοινοποιήστε το άρθρο
Facebook
Twitter
LinkedIn

Περισσότερα άρθρα