arcadianet espa
Enterprise Europe Network
«Ψηφιακές Συναλλαγές»: Η επικείμενη παράταση για την υποχρεωτική διασύνδεση Φ.Η.Μ. με EFT/POS αναμένεται να επιφέρει αλλαγές και στο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης της 1ης & 4ης Κατηγορίας του προγράμματος
top banner blue2

Με την απόφαση Α.1190/30.12.2022 της ΑΑΔΕ, καθορίζεται η τροποποίηση του “πρωτoκόλλου επικοινωνίας” των EFT/POS με τα νόμιμα φορολογικά συστήματα έκδοσης αποδείξεων λιανικής (φορολογικές ταμειακές μηχανές, ΑΔΗΜΕ, ΕΑΦΔΣΣ), με στόχο τη διασφάλιση της παρουσίας στα φορολογικά συστήματα οποιασδήποτε συναλλαγής έχει εκτελεστεί σε EFT/POS και την αποτελεσματικότερη φορολογική παρακολούθηση αυτών.

Ουσιαστικά η απόφαση ορίζει την ενοποίηση των ταμειακών μηχανών και POS, με πλήρη καταγραφή όλων των δεδομένων σε πραγματικό χρόνο και ταυτόχρονη άμεση διασταύρωση από τους ελεγκτικούς μηχανισμούς.

Ροή της διαδικασίας

Σύμφωνα με την συγκεκριμένη απόφαση, η ροή της νέας υποχρεωτικής διαδικασίας θα έχει τα πέντε ακόλουθα βήματα:

1. Η συναλλαγή ξεκινά από την ECR. Ο χειριστής (υπάλληλος ή καταστηματάρχης) επιλέγει “πληρωμή με κάρτα” και η ECR στέλνει σχετικό αίτημα στο EFT/POS.

2. To σύστημα EFT/POS επιβεβαιώνει αμέσως στην ECR τη λήψη του αιτήματος, θέτοντάς τη σε αναμονή του τελικού αποτελέσματος.

3. Το EFT/POS συνδέεται στον Πάροχο Υπηρεσιών Πληρωμών (τράπεζα ή αντίστοιχη υπηρεσία πληρωμών) και λαμβάνει πληροφορία αν υπήρξε (α) “online έγκριση” ή (β) offline έγκριση ή (γ) απόρριψη offline ή (δ) διακοπή της συναλλαγής.

4. Το EFT/POS αποκρίνεται στην ECR με το τελικό αποτέλεσμα: απόρριψη ή έγκριση. Επιπλέον, ταυτόχρονα με την έγκριση, στέλνει και τα βασικά στοιχεία της συναλλαγής (όπως αριθμό συναλλαγής, κωδικό έγκρισης κ.λπ.). Το τελικό αποτέλεσμα στέλνεται άμεσα στην ECR πριν την έναρξη εκτύπωσης από το EFT/POS. Εφόσον η ECR το υποστηρίζει, στα στοιχεία της συναλλαγής περιλαμβάνονται και δεδομένα για εκτύπωση της απόδειξης του EFT/POS από την ECR.

5. Η ECR επιβεβαιώνει τη λήψη του τελικού αποτελέσματος.Σε περίπτωση που η επιβεβαίωση αυτή, για οποιοδήποτε λόγο, δεν τεκμηριωθεί από το σύστημα EFT/POS, τότε το EFT/ POS δημιουργεί σχετική σήμανση για τη μη διεκπεραίωση της συναλλαγής από την ECR.

Βασικό σημείο της απόφασης είναι ότι πλέον μόνο από την ECR (Electronic Cash Register, όρος ταυτόσημος με την έννοια ταμειακή μηχανή, Φ.Η.Μ. ή οποιοδήποτε νόμιμο φορολογικό σύστημα έκδοσης αποδείξεων λιανικής), θα υπάρχει δυνατότητα να ξεκινήσει νέα χρεωστική συναλλαγή (αγορά, αγορά με δόσεις, καταχώριση προέγκρισης, mailorder). To EFT/POS θα έχει κλειδωμένο πληκτρολόγιο και μενού για πραγματοποίηση χρεωστικών συναλλαγών. Συνεπώς, για συναλλαγές με χρέωση κάρτας δεν θα εισάγεται με πληκτρολόγηση στο POS το ποσό πληρωμής, αλλά θα αποστέλλεται απευθείας από την ταμειακή μηχανή.

Χρονοδιάγραμμα- Παράταση των Προθεσμιών

Σύμφωνα με την απόφαση της ΑΑΔΕ, που ανακοινώθηκε τον Μάρτιο του 2023, το αρχικά προβλεπόμενο χρονοδιάγραμμα όριζε πως μέχρι τις 30/06/2023 θα ολοκληρωνόταν η υποχρεωτική αναβάθμιση περίπου 400.000 ταμειακών μηχανών για τις επιχειρήσεις με κύκλο εργασιών έως 100.000€ και μέχρι τις 31/07/2023 για τις επιχειρήσεις που ο κύκλος εργασιών υπερβαίνει τις 100.000€.

Παράλληλα, μέχρι τον Οκτώβριο 2023 προβλεπόταν να έχει ολοκληρωθεί η απόσυρση και η αντικατάσταση περίπου 140.000 παλαιών φορολογικών μηχανισμών με νέους μηχανισμούς που θα πληρούν τις απαιτούμενες προδιαγραφές.

Ωστόσο σε συνάντηση που πραγματοποιήθηκε την Δευτέρα 19/06/2023 μεταξύ του Διοικητή της ΑΑΔΕ Γ. Πιτσιλή, υπηρεσιακών στελεχών του οργανισμού και εκπροσώπων παρόχων των φορολογικών μηχανισμών, των EFT/POS και των εταιρειών παροχής λογισμικού τιμολόγησης για λιανικές πωλήσεις, κρίθηκε σκόπιμη η επανεξέταση του σχετικού χρονοδιαγράμματος, προκειμένου να μπορέσει να διεξαχθεί ομαλά η διαδικασία της μετάβασης των επιχειρήσεων στην υποχρεωτική διασύνδεση ECR με EFT/POS.

Ειδικότερα, στη συνάντηση αναφέρθηκε ότι μέχρι και σήμερα έχει ολοκληρωθεί η πιστοποίηση των λογισμικών αναβάθμισης για 50 τύπους ταμειακών μηχανών, που αντιστοιχούν σε 220.000 ταμειακές μηχανές, δηλαδή στο 55% των ταμειακών μηχανών που λειτουργούν στην αγορά και παράλληλα έγινε αναφορά και καταγραφή των σημαντικών τεχνολογικών προκλήσεων του έργου.

Βάσει αύτων, έγινε πλήρως αντιληπτή η ανάγκη επέκτασης του απαιτούμενου χρόνου για την ολοκλήρωση της αναβάθμισης των συστημάτων και διασύνδεσης των ταμειακών μηχανών με τα POS, ο οποίος θα καθορισθεί σε συνεργασία με τη νέα πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Οικονομικών, μετά την ολοκλήρωση της εκλογικής διαδικασίας.

ΤΑΜΕΙΟ ΑΝΑΚΑΜΨΗΣ ΚΑΙ ΑΝΘΕΚΤΙΚΟΤΗΤΑΣ: ΕΝΙΣΧΥΣΗ μέσω VOUCHER για την υποχρεωτική δαπάνη αναβάθμισης ΦΗΜ

Η ανωτέρω εκτίμηση ενδέχεται να επιφέρει ακολούθως σημαντικές αλλαγές και στο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του Προγράμματος ΙΙΙ «ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΣΥΝΑΛΛΑΓΕΣ» της Δράσης «Ψηφιακός Μετασχηματισμός ΜΜΕ» του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

Το συγκεκριμένο πρόγραμμα έχει ως βασικό σκοπό την υιοθέτηση σύγχρονων ψηφιακών εργαλείων, που θα υποστηρίζουν τις διαδικασίες τιμολόγησης, έκδοσης διακίνησης φορολογικών παραστατικών και διενέργειας ηλεκτρονικών πληρωμών και στο πλαίσιο αυτό περιλαμβάνει μεταξύ άλλων την ενίσχυση των κατωτέρω:

1η Κατηγορία : Αντικατάσταση EFT/POS και

4η Κατηγορία: Αναβάθμιση του firmwareΦΤΜ & ΑΔΗΜΕ για την διασύνδεση με EFT/POS.

Ο προϋπολογισμός του Προγράμματος (συνολική Δημόσια Δαπάνη) ανέρχεται σε 162.440.000,00€. Ειδικότερα:

  • Για την 1η Κατηγορία ο προϋπολογισμός ενισχύσεων είναι 15.000.000€, το ποσοστό ενίσχυσης είναι 100% και η μέγιστη επιλέξιμη δαπάνη είναι ποσού 150€.
  • Για την 4η Κατηγορία ο προϋπολογισμός ενισχύσεων είναι 37.000.000€, το ποσοστό ενίσχυσης ανέρχεται σε 90% και η μέγιστη επιλέξιμη δαπάνη είναι 125€ (ανά ΦΤΜ & ΑΔΗΜΕ)

Στην παρούσα φάση για την  Κατηγορία δεν είναι ενεργή πλέον η δυνατότητα υποβολής αιτήσεων για χρηματοδότηση. Ενημερωτικά έχουν ήδη προηγηθεί 2 κύκλοι αιτήσεων (η προθεσμία για τον Α’ κύκλο ήταν μέχρι την Τετάρτη 30 Νοεμβρίου 2022 και η προθεσμία για τον Β’ Κύκλο ήταν έως την Δευτέρα 15 Μαΐου 2023). Η ημερομηνία υλοποίησης είναι μέχρι την 16/10/2023.

Για την 4η Κατηγορία η δυνατότητα υποβολής αιτήσεων Χρηματοδότησης για τον Β’ Κύκλο Αιτήσεων είναι έως και την Παρασκευή 30 Ιουνίου 2023. Η ημερομηνία υλοποίησης είναι μέχρι την 30/11/2023.

Ωστόσο, με την επικείμενη παράταση για την υποχρεωτική διασύνδεση των Φ.Η.Μ. με τα ΕFT/POS και την επικείμενη αλλαγή του χρονοδιαγράμματος για την υλοποίηση της αναβάθμισης, είναι πιθανή η παράταση για την προθεσμία υποβολής αιτήσεων (ή/και η δημιουργία νέου Κύκλου Αιτήσεων), προκειμένου να δοθεί η δυνατότητα στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις να αξιοποιήσουν τη Δράση και να μην επιβαρυνθούν το σύνολο του κόστους για την αναβάθμιση των σχετικών συστημάτων & υπηρεσιών που θα πρέπει να προμηθευτούν.

Πηγή: e-forologia.gr

Κοινοποιήστε το άρθρο
Facebook
Twitter
LinkedIn

Περισσότερα άρθρα